Skip to content

6 ting, som virksomheder kan lære af influencere

6 ting, som virksomheder kan lære af influencere

De dygtigste influencere har fat i deres målgrupper på en måde, som de fleste virksomheder nok drømmer om. Kommagasinet har bedt to profiler pege på de ting, som virksomhederne kan lære af influencerne.

Tekst / Uffe Jørgensen Odde
Foto / PR og Camilla Utke Schiøler
Udgivet / August 2022

Lyt til artiklen:

Danske virksomheder kan lære en hel del af influencerne, der med personlighed og kommunikation i øjenhøjde har været med til at drive den medierevolution, som har udfoldet sig de seneste 15 år. Det mener flere kilder, som Kommagasinet har talt med.

Der var engang, hvor mobiltelefonen var et stykke elektronik, der kunne ringes og skrives SMS-beskeder fra. Og der var engang, hvor Facebook intet fyldte i danskernes hverdag. Det føles måske som årtier siden, men faktisk skal vi ikke længere tilbage end 2008, hvor Mark Zuckerburgs sociale medie fik sit gennembrud i Danmark. Det skete året efter Apple lancerede den første iPhone.

Siden da har en decideret medierevolution foldet sig ud, og ifølge Kulturministeriets rapport ‘Mediernes udvikling i Danmark 2021’ har 90 % af befolkningen fra 12 år og op en profil på mindst et af de 13 sociale medier, herunder Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, TikTok og Twitter, der indgår i rapporten. I samme rapport kan man også læse, at danskerne i gennemsnit har profiler på fire sociale medier.

Anna-Bertha Heeris Christensen

Det kan være sundt at kommunikere fejl. Det er noget, influencere bruger som greb for at styrke autenticiteten.

I denne medierevolution er influencerne vokset frem og blevet brikker i kommunikations- og marketingmixet. Det er blandt andet sket, fordi de dygtigste influencere formår at give produkter og kommercielle budskaber et personligt præg, som skaber engagement og loyalitet. De dygtigste influencere har altså fat i deres målgruppe på en måde, som en del virksomheder kun kan drømme om.

Kommagasinet har på disse sider bedt Henrik Akselbo, der er CEO og medstifter af Represented by Bloggers Delight, og Anna-Bertha Heeris Christensen, der er PhD Fellow på Copenhagen Business School, og som forsker i influencermarketing, om at give deres bedste bud på, hvad virksomheder kan lære af influencerne, når det handler om kommunikation. ●

Henrik Akselbo

Som virksomhed har man store muligheder, fordi man typisk er specialiseret indenfor et område, så man kan udkomme med noget, som andre kan lære noget af.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1. Gør det personligt

Det er influencernes største styrke, at deres kommunikation er personlig. Mennesker har større lyst til at følge andre mennesker end til at følge virksomheder. Men som virksomhed kan man sagtens forsøge at gøre ens kommunikation mere menneskelig og personlig – og især hvis man er en mindre eller mellemstor virksomhed. Det handler om at inddrage medarbejdere og personer i virksomheden, så man viser de mennesker, der står bag ens produkter eller services. Der kan man bringe det i øjenhøjde, som influencere gør. Der er nogle virksomheder, der bruger stifteren eller direktøren som en form for influencer og ad den vej personliggør brandet. Man skal ikke være bange for at gøre sin kommunikation mere menneskelig.

Kommunikationen behøver ikke altid handle om produktet eller virksomheden. Vi kan se, at det af vores eget indhold, som er mest populært, er indhold, som handler om vores medarbejdere, og hvad de laver. Det er mere populært, end når vi fortæller om vores produkter. Du kan sagtens blande de to typer af indhold.
Henrik Akselbo, CEO, medstifter, Represented by Bloggers Delight

2. Udkom ofte

Det er bedre at udkomme ofte, selv om indholdet ikke er perfekt hver gang, end at udkomme sjældent, og hvor indholdet er overtænkt. Hvis du er en succesfuld influencer, og du har en fast og loyal følgerskare, som du formår at engagere, så er det fordi, du ofte udkommer. Det kan du kun gøre, hvis du ikke overtænker det hele. Her er storiesformatet ret fint, fordi det kan bruges nærmest live, og det forsvinder igen efter 24 timer. Hvor meget indhold, du skal poste, er en balance, for det kan være svært at komme bredt ud, hvis du udgiver meget indhold, som ikke får nogen respons, men omvendt kan det være svært at opbygge en følgerskare, hvis der sjældent kommer indhold ud. Og du ved ikke rigtig, hvad det er for noget indhold, som er i algoritmen og som følgerne responderer godt på, før du har udgivet det. Men jo mindre indhold du udgiver, desto færre muligheder er der også for, at du rammer noget, som trender. Det er lidt trial and error.
Henrik Akselbo, CEO, medstifter, Represented by Bloggers Delight

3. Brug nye funktioner

De store platformes algoritmer kan godt lide, at deres nye funktioner tages i brug. Når for eksempel Instagram, TikTok eller LinkedIn lancerer en ny funktion – eksempelvis Reels på Instagram eller afstemninger på Linkedin – så har de en interesse i, at funktionerne bliver kendt. Det betyder, at hvis man er first mover, så vil algoritmen typisk pushe det indhold mere. Det er en måde at skyde genvej på. Lige nu ser man på Instagram, at det automatisk pushes hen på Facebook. Influencere er gode til hele tiden at bruge de nye muligheder.
Henrik Akselbo, CEO, medstifter, Represented by Bloggers Delight

4. Giv noget

De dygtigste influencers blander det personlige med noget, der er kød på, så de giver brugerne noget. Det kan være tutorials, gør-det-selv-guides eller en anden form for inspiration. Som virksomhed har man store muligheder, fordi man typisk er specialiseret indenfor et område, så man kan udkomme med noget, som andre kan lære noget af. Ligesom med alt andet bør man skele til, hvem målgruppen er på de forskellige kanaler. Det er prioriteringens kunst. Ingen har uanede ressourcer. Det kan være svært at udkomme på fem til seks kanaler. Derfor er det godt at lave indhold, som nemt genbruges og modificeres til flere kanaler, så man ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang.
Henrik Akselbo, CEO, medstifter, Represented by Bloggers Delight

5. Vis fejl

En virkelig vigtig faktor, som virksomheder kan lære af, er, at det kan være sundt at kommunikere fejl. Det er noget, influencere bruger som greb for at styrke autenticiteten og få et tættere forhold til deres målgruppe, fordi fejl er med til at menneskeliggøre os. Det skal selvfølgelig ikke være et kollaps, men det er sundt at analysere fejl og se på, hvilke af dem der kan bruges kommunikativt. Virksomheder begår mange fejl, som kan være med til at menneskeliggøre dem eller højne autenticiteten, så de også fremstår mindre kommercielle. Der er ikke nogen, der siger, at den fejl, der kommunikeres, lige er blevet begået, og at man ikke ved, hvordan den skal løses. En fejl kan godt blive kommunikeret, når der er skabt en løsning – og en god læring.
Anna-Bertha Heeris Christensen, PhD Fellow, Copenhagen Business School

6. Udlev brandidentiteten

Influencere kommunikerer med deres målgruppe om ting, der ikke direkte handler om dem selv eller de produkter, de har med at gøre. Det skaber en holistisk forståelse af, hvilket brand influencerne er. Der er mange virksomheder, der i deres strategiske møder taler om deres brandpersonaer, og hvad deres brandidentitet er, men meget sjældent får disse brandidentiteter ben at gå på. Kommunikativt kan man forsøge at få sit brand til at leve ved at tale om andre ting, der understøtter vigtigheden af ens produkt. Der skal være et link til produktet, men linket kan godt være lidt abstrakt, for det kan være med til at skabe en bevidsthed om, hvorfor produkterne eksisterer, hvad de betyder, hvorfor de er vigtige og så videre.
Anna-Bertha Heeris Christensen, PhD Fellow, Copenhagen Business School

. . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Tekst / Uffe Jørgensen Odde
Foto / PR og Camilla Utke Schiøler
Udgivet / August 2022

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search