skip to Main Content

Bliv opmærksom på dine stresssignaler og forebyg stress

Bliv opmærksom på dine stresssignaler og forebyg stress

Når vi taler om at forebygge arbejdsrelateret stress, ligger den største del af ansvaret på arbejdspladsen og hos ledelsen. Det betyder dog ikke, at vi ikke som individer kan blive klogere på os selv og de elementer, der stresser os. Hvis vi lærer vores egne stresssignaler at kende, vil der være en større chance for at kunne nå at stoppe op i tide, inden stressen udvikler sig.

Foto / Canva
Udgivet / April 2022

Det er et vigtigt udgangspunkt at vide, at situationer opleves forskelligt af alle mennesker. Vores bagage og tidligere erfaringer gør, at vi ser verden med vores eget filter, og selvom man i stressforskning kan beskrive nogle generelle elementer, der gør folk stressede, så bliver vi stadig stressede af forskellige ting.

Det kan derfor være til stor hjælp for egen trivsel og også for din leder, hvis du selv er klar over, om der er særlige situationer, der stresser dig, eller hvis du kan mærke, at nu begynder stresssignalerne at melde sig.

Stresssignaler

Stresssignaler eller symptomer kan vi dele op i tre kategorier: De grønne, de gule og de røde. Prøv at forstille dig en lyskurv. Her ved alle, at når der er grønt kan vi forsætte over, når der er gult, skal vi være opmærksomme på, om vi skal stoppe op eller om vi skal køre videre. Når der er rødt, er den eneste mulighed at stoppe op. På samme måde kan vi dele vores stresssignaler op.

Når der er grønt:

De grønne signaler er der ikke som sådan noget farligt ved. Det er nogle, vi alle kan opleve i løbet af hverdagen, hvis vi skal præstere lidt ekstra. Hvis vi skal holde en præsentation på arbejdet, kan det være vi oplever uro i maven og svedige håndflader. Det samme gør sig gældende, hvis vi sover over os, vågner med et spjæt og hurtigt skal gøres os klar. Så kan vi måske mærke, at hjertet slår ekstra hurtigt og at pulsen banker rundt i kroppen.  Den måde kroppen reagerer på, er den samme som dengang i stenalderen, hvor mennesker skulle være klar til at kæmpe eller flygte, hvis de stødte ind i en sabeltiger eller en anden kriger. Kroppen begynder at producere stresshormonerne adrenalin og kortisol for at vi kan reagere hurtigere og for at skærpe vores opmærksomhed. Hvis vi kun sætter kroppen i denne tilstand engang i mellem og i kortere perioder, og hvis vi sørger for at få restitueret og få stresshormonerne ud af kroppen, sker der ingen skade.

De grønne stresssignaler er ikke farlige. Men hvis vi udsætter os selv for dem over længere tid, så begynder de at udvikle sig, og så klatrer vi op til de gule stresssignaler.

Når der er gult:

Farven gul signalerer ligesom på en lyskurv, at nu skal vi være opmærksomme. Skal vi bremse op eller skal vi køre videre? De gule symptomer kan for eksempel være, at man er mere irritabel, mere grådlabil og at man sover dårligt og er mere indadvendt. Man kan også opleve tankemylder og at man er i et højt tempo. Man kan have svært ved at lytte til hvad andre siger. De gule symptomer opstår, når du har været under pres i for lang tid. Og nu skal du stoppe op og være opmærksom. Det kan være, du har overpræsteret på arbejdet for længe. Det kan være der ikke er sammenhæng mellem de krav, der bliver stillet til dig, og de ressourcer eller kompetencer, du har. Det kan også handle om for mange opgaver.

De gule symptomer er tegn på, du skal gøre noget ved situationen, inden du bevæger dig op i det røde felt og en stresssygemelding.

Når der er rødt:

Kommer du kørende mod et rødt lyssignal, så er der fuldt stop. Kører du videre, er der stor risiko for, at det ender galt. På samme måde er det med stress. Gøres der ikke noget ved det i tide, kan det ende med alvorlige psykiske og fysiske konsekvenser. Røde stresssymptomer kan for eksempel være at man får kognitive udfordringer, som at man har svært ved at huske ting og svært ved at fokusere og koncentrere sig. Nogle bliver mere aggressive og udfarende mod andre. Man kan blive mindre social og opleves fraværende, fordi man meget er inde i sit eget hoved. Nogle tyr til stimulanser for at dæmpe de ubehagelige følelser. Af fysiske symptomer kan man opleve uforklarlige smerter, mave- og tarmproblemer og hvis man i forvejen lider af for eksempel eksem, vil det forværres.

Hvis man er nået op til de røde signaler, skal man stoppe op og søge læge. Man har brug for at restituere for at få stresshormonerne ud af kroppen, inden de laver yderligere skade.

Kan du genkende nogle af disse signaler, og er du i tvivl om, hvad du skal gøre. Så kontakt KS og få hjælpe til at komme videre.

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search