skip to Main Content

Få fat i dine allerførste kunder

Få fat i dine allerførste kunder

Hvad er det vigtigste, når du starter som selvstændig eller freelancer?

• En flot hjemmeside?
• En facebookside til din virksomhed?
• En fancy kontoradresse i Kødbyen?

Svaret er et stort og rumklingende NEJ. Det vigtigste er, at du hurtigst muligt får kunder i butikken, som betaler for dit arbejde. Her er nogle helt konkrete og velafprøvede tips til, hvordan du gør.

1 Løs opgaver for folk, du kender i forvejen

Kender du nogen, som kan bruge det, du kan? Tænk bredt: Familie, venner, nye og gamle kolleger, praktiksteder og studiejobs. Begynd med at tage fat i dem, og øv dig i at finde ud af, hvad du kan løse for andre.

Ingen af os har nogensinde fået opgaver gennem såkaldt kold kanvas, hvor du med et sindrigt formuleret manuskript ringer op til for eksempel kommunikationsmedarbejderen i alle danske kommuner. Sandsynligheden for, at du får fat i medarbejderen i det halvandet sekund på dagen, hvor han tænker: ’Jeg mangler da i øvrigt en flink og dygtig freelancer til det her’, er forsvindende lille. Samtlige opgaver, vi har fået, er kommet gennem folk, vi kendte i forvejen, via anbefalinger eller markedsføring.

“Ved du, hvem jeg ellers kan tage fat i?”

Det vigtige her er, at du er indstillet på at behandle dem, du tager fat i, som kunder. Det vil sige, at de skal betale dig for det, du laver for dem. Et godt tip: Hvis den, du snakker med, ikke lige har brug for dine ydelser eller ikke har beslutningsmagt til at hyre dig, så spørg: “Ved du, hvem jeg ellers kan tage fat i?” – så bliver du henvist og kan bruge henviserens navn, når du tager fat i en fremmed. På den måde er du allerede halvandet skridt inde i varmen.

EKSEMPEL: Louise lavede en mindre business ud af at læse korrektur på de specialer, som blev skrevet af folk i hendes kontorfællesskab på Vesterbro. Louise tog helt bevidst betaling for sit arbejde, og dermed forventede de specialestuderende også, at hun gav dem en god ydelse. De fleste af de specialer, Louise var igennem, blev i øvrigt bedømt med karakteren 12. Efterfølgende samlede Louise sine erfaringer i bogen Typiske sproglige fejl i specialer og store opgaver – og hvordan du retter dem, som stadigvæk sælger. Desuden holder hun workshops på basis af bogen på forskellige universiteter. Det var aldrig sket, hvis hun bare havde læst korrektur for en kop kaffe og en jordbærkage.

2 Sig det højt

Nej, telefonsamtalen med din mor, hvor du praler med dit nye CVR-nummer, tæller ikke. Folk er nødt til at finde ud af, at du er sådan en, som de kan hyre. Derfor er de nødt til at vide, at du eksisterer.

“Folk er nødt til at finde ud af, at du er sådan en, som de kan hyre”

Det fede er, at det er blevet meget nemmere at råbe den slags ud til verden med sociale medier. Tag mod til dig, og sig det højt på alle de platforme, du befinder dig på. Gerne flere gange. Det gør også din nye rolle som selvstændig mere virkelig for dig selv.

EKSEMPEL: Kathrine lavede et opslag på LinkedIn, hvor hun kort fortalte, at hun kunne hjælpe med tekstforfatteropgaver. Hun taggede et par kunder, som hun allerede havde løst opgaver for, hvilket fik opslaget længere ud. Opslaget fik over 100 likes, hvilket er fint for opmærksomheden. Men det relevante her er, at opslaget genererede 5 nye potentielle kunder.

3 Gør dit netværk til gode ambassadører

Når du har råbt dit liv som soloselvstændig ud på sociale medier, kan det godt være, du skal tage fat i din mor alligevel. Din familie, dine venner og andre i dit netværk vil helt sikkert gerne hjælpe dig, men de skal vide hvordan. Det kan derfor være smart at fodre de forskellige mennesker med oplysninger, de kan bruge, og slet og ret fortælle dem, hvordan de kan hjælpe dig. Kender de nogle bestemte? Er de ofte der, hvor dine potentielle kunder er? Eller skal de bare have dig i baghovedet, når nogen nævner de problemer, du kunne løse?

EKSEMPEL: Louises mor har et stort netværk som tidligere chef. Men indtil Louise bad om specifik hjælp fra sin mor, var hendes hjælp altid at bekymre sig om, hvorvidt Louise nu tjente nok penge.

4 Fortæl folk om det, du laver – og vær klar over, at de måske kender nogen

Networking og netværk er sådan nogle trælse ord (selvom vi vist ikke kommer uden om dem). Men networking behøver ikke være systematiseret i netværksgrupper, til netværksarrangementer eller andre halvubehagelige settings. Det kan også være alt det, du gør i forvejen, når du for eksempel er til fest eller møder et nyt menneske.

Et af de første spørgsmål, vi stiller hinanden, er “Hvad laver du så?”. Det, du alligevel spørger folk om til fester eller andre afslappede steder, kan du systematisere en tand. Du kan for eksempel tænke ind i samtalen, om den, du taler med, kender nogen, eller om de måske kunne have brug for din hjælp på din samtalepartners arbejde.

5 Spørg ind, og rådgiv frem for at sælge

Når du står overfor et menneske (til familiefesten, i køen, i parken eller sågar på hundelegepladsen), så sørg for ikke at tale løs om dig selv og dine egne herligheder. Spørg ind til den andens udfordringer, og lyt efter. Hvis du kan få samtalen over på, hvad der kunne gøre deres arbejdsliv lettere, kan du måske se en mulighed for at bidrage. Som soloselvstændig, der lever af din viden, er du rådgiver og ikke sælger. Hvis du kan, så hjælp folk på stedet, og hvis det ikke er dig, de har brug for, så se, om du kan pege dem i retning af en anden, der kan hjælpe.

6 Sørg for selv at tage kontakten til kommende kunder

Måske har du været i en praktik, et projektforløb hos en virksomhed eller haft en tidsbegrænset stilling, som er gået rigtig godt. Så godt, at din chef tilbyder at anbefale dig til sit netværk, så du måske får freelanceopgaver i branchen. Nogle gange kaster det opgaver af sig. Oftest sker der ikke en pind. Forskellen er, om du selv kommer på banen og følger op eller ej.

Derfor: Sørg for, at den, der anbefaler dig, giver dine kontaktoplysninger videre– og sørg for at få den potentielle kundes kontaktoplysninger retur. På den måde bliver I introduceret til hinanden, og du kan selv følge op ved at præsentere dig og sætte et møde op, så du kan lære din kommende kunde bedre at kende.

Det lyder indlysende, men mange er tilbageholdende med selv at stikke hovedet frem og tage kontakten. Det betyder, at et potentielt godt samarbejde glider ud mellem fingrene på dig, og det er bad for business.

EKSEMPEL: Kathrine havde en god kontakt, som anbefalede hende til sin kollega. Den potentielle kunde ville lave bedre blog-indlæg til at understøtte sin forretning. Kathrines kontakt introducerede dem over e-mail, hvor Kathrine stod som cc. Derefter kunne Kathrine tage initiativet og skrive til den potentielle kunde med det samme. Kathrine kunne vise noget oprigtig interesse i at hjælpe den potentielle kunde frem for at vente på, at der måske ville komme en e-mail den anden vej. 5 dage senere kunne Kathrine sende den første faktura til en ny, glad kunde.

7 Løs alle opgaver godt

Vi ved jo, at du er dygtig, ansvarsfuld, pligtopfyldende og høflig. Men faktisk er det ikke alle, der er som dig, så brug det til din fordel.

Det kræver selvfølgelig din første kunde, før du kan løse en opgave godt. Men er du venlig, imødekommende, svarer hurtigt på e-mails, er fleksibel og løser opgaven strålende, så har du skabt en god relation til kunden. Det betyder, at kunden højst sandsynligt vil bruge dig igen, men endnu bedre: At kunden vil anbefale dig til andre, der har brug for det samme eller noget lignende.

Artiklen er oprindelig trykt i KOM magasinet nummer 107, november 2017.

Tekst / Kathrine Louise Nielsen og Louise Fischer-Nielsen

Udgivet / November 2017

Back To Top
×Close search
Search