skip to Main Content

Fagligheden er et springbræt til at løse opgaverne

Fagligheden er et springbræt til at løse opgaverne

KS’ernes faglighed i praksis. Her får du et indblik i fire KS-medlemmers job, og hvordan de bruger deres faglighed.

Tekst / Anne Nimb
Udgivet / Maj 2021

Citatet i overskriften kommer fra KS-medlem Laura Køppen, 27, som var en af de mange medlemmer, der deltog i KS’ Faglighedsundersøgelse. I sin dagligdag som Social Media & Community Manager i mediebureauet Havas har hun mange hatte på, og de er alle sammen digitale. Dermed er hun et af de medlemmer, der understreger den vigtigste tendens i vores Faglighedsundersøgelse: Det digitale fylder mere og mere for vores fagområde.

”Jeg medvirkede i Faglighedsundersøgelsen, fordi den giver et indblik i, hvordan arbejdsmarkedet er lige nu, og hvilke muligheder der er, hvis jeg for eksempel vil noget andet,” siger Laura Køppen, som heldigvis er udstyret med en relativt stor forståelse for både tal og sprog.

”Udover at skrive og producere indhold er økonomi og resultater en stor del af mit arbejde. Jeg har derfor mange opgaver med tal, som jeg ikke havde forventet at sidde med, da jeg tog min kommunikationsuddannelse. Nu beskæftiger jeg mig også med ting som GDPR og den måde, man lagrer data på. Det var ikke ligefrem en del af min uddannelse, men jeg går meget op i at overholde reglerne og at vide noget om det,” siger Laura Køppen. Hun har været færdiguddannet siden 2018, hvor hun tog en kandidat i Kommunikation og Performance Design fra RUC.

”Jeg har lært, hvordan man skriver godt, og det at skrive har været en vigtig del af opgaveløsningen, både i studietiden og i jobbet, hvor jeg skriver nyhedsbreve, tekster til facebookopslag, manuskripter til video og strategier til sociale medier. Specialistviden om sociale medier er efterspurgt af både kunder og målgrupper,” fortæller Laura.

Laura Køppen

Udover at skrive og producere indhold er økonomi og resultater en stor del af mit arbejde.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Måling er et vigtigt fokusområde

En anden af deltagerne i Faglighedsundersøgelsen, Christine Louise Dalskov, 39, er marketingchef i btb-virksomheden HSA Systems, der producerer industriprintere, og hun oplever også, at behovet for digital markedsføring har ændret sig meget, fra direkte kundedialog og trykte materialer til i dag, hvor der er fokus på onlineopgaver, fra hjemmeside og sociale medier, til video og billeder.

”Min baggrund er en IVK fra 2008, og jeg oplever, at min faglighed har ændret sig meget siden. Min opgave er at udvikle og supportere vores forhandlernetværk salgs- og marketingsmæssigt, så de kan sælge vores produkter i tråd med vores overordnede brandingstrategi. Det foregår på mange markeder over hele verden. Vi har primært fokus på at kommunikere til vores forhandlerne, men vi har via hjemmesiden og LinkedIn også fokus på slutbrugerne for at understøtte vores forhandleres salgsarbejde,” fortæller Christine Louise Dalskov, der har været ansat i HSA Systems i 9 år.

Christine har opbygget hjemmesiden i samarbejde med et bureau, og virksomheden har også konsulenter tilknyttet til at arbejde med SEO og webanalytics.

”Vi vil gerne kunne måle på vores indsatser, så vi ved, hvad effekten af vores markedsføring er. Det er et vigtigt fokusområde, som jeg følger med i, og som jeg også skal videreuddanne mig indenfor.”

”Heldigvis oplever jeg, at min baggrund i kommunikation og kulturforståelse, som jeg har med mig fra studiet, stadig er et vigtigt redskab. Det betyder noget at kunne kommunikere på forskellige måder og differentiere kommunikationen alt efter, hvor i verden den skal virke,” fortæller Christine, som er mentor for SDU-studerende og derfor også giver feedback på, hvordan uddannelsen skal udvikle sig, blandt i forhold til den digitale virkelighed.

Christine Louise Dalskov

Heldigvis oplever jeg, at min baggrund i kommunikation og kulturforståelse, som jeg har med mig fra studiet, stadig er et vigtigt redskab.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Vi kommer til at udvikle os mere

I Kulturministeriet bliver de også mere og mere digitale. Her er KS’eren Jakob Dahl-Klausen ansat som presserådgiver.

”Udviklingen var i gang, men det har i høj grad taget ved. Hjemmearbejde har været en revolution i måden, vi arbejder sammen og mødes på. Ikke bare til onlinemøder, men også til idegenerering og brainstorm, og det, tror jeg, kommer til at præge vores arbejde fremover. I forhold til der, hvor vi er nu, bliver det endnu vigtigere at kunne tænke kommunikation på tværs af sociale medier, web, presse og også nye formater, når vi laver en indsats. Jeg er sikker på, at vi kommer til at udvikle os endnu mere i den måde, vi præsenterer borgere og interessenter for information på web fremover. Vi er i gang med video og videografikker og arbejder hele tiden på at blive bedre til at kommunikere på en let forståelig måde,” siger Jakob Dahl-Klausen, som er cand.com. i Kommunikation og Offentlig Administration fra RUC i 2014.

”Og det passer rigtig godt til der, hvor jeg er nu, hvor pressearbejdet kræver, at jeg kender alle sider af en sag, så jeg kan forstå dens politiske betydning og rådgive om at håndtere den, men hvor jeg også arbejder med bredere kommunikationsopgaver,” siger Jakob, der har efteruddannet sig i teambuilding og teamledelse.

Jakob Dahl-Klausen

Jeg er sikker på, at vi kommer til at udvikle os endnu mere i den måde, vi præsenterer borgere og interessenter for information på web fremover. Vi er i gang med video og videografikker og arbejder hele tiden på at blive bedre til at kommunikere på en let forståelig måde.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Vigtigt at informere præcist

”I dag er kommunikation min faglighed, og den har jeg tillært mig gennem årene, efter at jeg tog min uddannelse som translatør i fransk.”
Sådan siger Trine Danielsen, 45 år, og ansat i Pressalit, der, udover toiletsæder, producerer hjælpemidler til bad og toilet til personer med nedsat funktionsevne. Efter uddannelsen fandt Trine ret hurtigt ud af, at hun gerne ville skifte spor fra translatør til noget andet. Vejen til Pressalit gik gennem et vikarjob, der førte til en kontakt til et barselsvikariat i Pressalit, og siden en fast ansættelse.

I kraft af sin funktion som den der har ansvaret for CE-mærkningen af virksomhedens produkter, arbejder Trine blandt andet med kommunikation ud til salgsafdelingerne i hele verden, for eksempel i forbindelse med lancering af ændringer ved produkterne.

”Det er en formidlingsopgave, og det finder man hurtigt ud af, for hvis man er bare den mindste smule uklar eller glemmer en detalje, så risikerer man, at der kommer 48 spørgsmål, som der skal svares på, og det er ikke så godt, så det er vigtigt at være god til at informere præcist.”

Trine sidder i produktudviklingsafdelingen, men hun leverer meget information om produkterne til Pressalits website via virksomhedens Marketingafdeling.

”Jeg kan godt lide at være med til at gøre livet nemmere for mennesker, der har brug for hjælpemidler, som kan gøre deres hverdag nemmere. Det er en rar tanke, at folk kan klare sig bedre i kraft af det, vi laver,” siger Trine Danielsen.

Trine Danielsen

Jeg kan godt lide at være med til at gøre livet nemmere for mennesker, der har brug for hjælpemidler, som kan gøre deres hverdag nemmere. Det er en rar tanke, at folk kan klare sig bedre i kraft af det, vi laver.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Medlemspanel om fag og arbejdsliv

De fire KS’ere, vi har talt med her, valgte alle at medvirke i Faglighedsundersøgelsen, blandt andet fordi de synes, det er vigtigt at vide, hvor deres fag bevæger sig hen, og jo flere der deltager, jo mere kan medlemmerne og KS bruge det til at blive bedre.

KS takker de mange medlemmer, der deltog i undersøgelsen for, at de var med.

I KS vil vi meget gerne diskutere de tendenser, som faglighedsundersøgelsen viser med KS-medlemmerne. Vi vil gerne etablere et medlemspanel, hvor vi kan få konkrete billeder på jeres fag og arbejdsliv.

Har du lyst til at være en af dem, vi skriver til en gang i mellem, og evt. mødes med os og de andre i panelet? Så send en mail til Trein Møller på trm@kommunikationogsprog.dk.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Tekst / Anne Nimb
Udgivet / Maj 2021

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

 

Back To Top
×Close search
Search