skip to Main Content

Heldigvis er tiden med os

Heldigvis er tiden med os

Anne Henriksen, der er webredaktør og ansat i Ledelse og Kommunikation på Aarhus Universitetshospital, skal kombinere meget forskellige fagligheder i sit arbejdsliv.

Tekst / Anne Nimb
Foto / Helene Bagger
Udgivet / Maj 2011

“Det vigtigste ved mit arbejde er at forene sundhedsfaglighed med kommunikationsfaglighed.”

Beskrivelsen er Anne Henriksens. Hun har været ansat på Aarhus Universitetshospital siden 2002, fra 2007 i Ledelse og Kommunikation, hvor hun arbejder med den kommunikation, hospitalet deler med patienterne, for eksempel de omkring 3.000 patientvejledninger, som er i gang med at blive fuldstændig nye og digitale.

”Arbejdet med patientvejledningerne er et projekt i Region Midtjylland, hvor man har besluttet at omlægge patientvejledninger fra pdf-filer til websider, så de for eksempel bedre kan læses på mobilen. De bliver søgbare, og man kan få læst dem op, hvis man ønsker det. Men lige så vigtigt er det, at informationen skal være til at forstå, og det vil sige, at den skal være uden latin og lægefaglige udtryk. Heldigvis er tiden med os, og både læger og sygeplejersker tager godt imod omlægningen. De har stor forståelse for, at det er for patienternes skyld, og at vi gør det for at gøre patienterne trygge og bedre forberedt,” siger Anne Henriksen.

For klinikerne er det naturligt at bruge fagudtryk, men det kan godt være svært at forstå

Hele konceptet har været testet af med patienter, og Anne og hendes kolleger har også brugt sig selv meget.

”Det har virket godt, for hvis vi ikke selv forstår, hvad der står, gør andre nok heller ikke. For klinikerne er det naturligt at bruge fagudtryk, men det kan godt være svært at forstå og virke upersonligt og distancerende, for eksempel at sige ’efter du har haft vandladning, kan du komme hjem’. Men alle forstår ikke ordet vandladning, og så er det måske bedre bare at skrive ’når du har været på toilettet’. En del af konceptet er også at opdele teksten i mindre bidder med tydelige og handlingsanvisende overskrifter. Det er faktisk meningen, at man skal kunne læse overskrifterne og få et overblik over, hvad man skal igennem på hospitalet.”

Matcher den sproglige interesse

Arbejdet med patientvejledninger matcher godt med en af Annes kernefagligheder; den sproglige. Anne er uddannet cand.ling.merc. i fransk fra 1997. Hun vidste godt, at det ikke var oversætter, hun ville være, men hun interesserede sig for sprog og det sproglige på et kommunikationsplan og havde lyst til et arbejde, hvor hun skulle interagere med andre mennesker om god kommunikation.

”Fra jeg blev ansat på AUH, har jeg arbejdet med kommunikation, hjemmesider og intranet, og jeg har kombineret min cand.ling.merc.-uddannelse med en IT-efteruddannelse fra Handelshøjskolen samt flere mindre kurser, blandt andet i det journalistiske håndværk og forskellige webkurser. Jeg kom forholdsvis hurtigt på et projekt, hvor vi skulle skifte CMS-system på hospitalet, og senere lavede vi et projekt, hvor vi gjorde afdelingernes sider mere patientrettede. Vi arbejdede med nogle pilotafdelinger og endte med at udrulle konceptet på hele hospitalet.”

Anne Henriksen

Projektet har krævet flere af mine fagligheder. Helt sikkert kommunikationsevnerne, også de sproglige. Men også projektkoordinering, overblik og tæft for rådgivning og sparring.

Stor omvæltning

Og nu er det store regionale patientvejledningsprojekt så ved at være klar til at blive udrullet. Det er en stor omvæltning, fordi det kræver nye arbejdsgange, og det kræver meget benarbejde i forhold til patienterne og de kolleger, der skal vejlede dem. Patienterne kan hente vejledningerne ind på deres telefon, enten via en QR-kode eller en direkte adresse, de får udleveret i deres indkaldelsesbrev eller i afdelingen. Og hvis de ikke kan det eller ikke har e-boks, kan de få det printet.

”Projektet har krævet flere af mine fagligheder. Helt sikkert kommunikations- evnerne, også de sproglige. Men også projektkoordinering, overblik og tæft for rådgivning og sparring. Min kernefaglighed er kommunikation. Det er indhold, jeg arbejder med, men jeg kan bruge begge mine uddannelser, for der er ofte brug for at kunne kombinere kommunikation med it. Og så skal jeg også forstå det sundhedsfaglige område.”
Næste store projekt i Annes arbejdsliv er allerede sat i gang. Det er en omlægning af hospitalets hjemmeside, så den bliver patient- og forløbsbaseret. Anne skal arbejde med brugerrejser, individuelle brugeroplevelser og personaer, for patientvejledningerne skal kobles med den nye hjemmeside og en mere personaliseret app, så hjemmeside, vejledninger og app går op i en højere enhed.

Anne er tillidsrepræsentant for KS’erne på AUH. ”Jeg blev det, fordi vi oplevede nogle uretfærdigheder. Der var kassetænkning i forhold til de traditionelle hospitalsjob, og man havde svært ved lønmæssigt at håndtere andre fagligheder, for eksempel kommunikation. Siden er vi som medarbejdergruppe heldigvis kommet med, forhandlings- og lønmæssigt,” siger Anne Henriksen. ●

Tekst / Anne Nimb
Foto / Helene Bagger
Udgivet / Maj 2011

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
×Close search
Search