skip to Main Content

Hooked på influencer marketing

Hooked på influencer marketing

Sanzi Beauty er en dansk kosmetikvirksomhed, der fra starten valgte at satse på influencer marketing. Og succesen har ikke været til at tage fejl af.

Tekst / Kasper Foged
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2021

Sanzi Beauty udvikler og producerer selv deres produkter. Det hele startede i 2016, da Robert Lykke Friedrich sammen med sin søster lancerede virksomhedens første produktserie, der bestod af øjenvippeserum. Men det var ikke nemt at få foden ind på et marked, hvor konkurrencen er gigantisk, og hvor de pengesummer, som mange spillere bruger på marketingkampagner, har en størrelse, der kunne finansiere en middelstor dansk provinsby.

”Til at starte med kørte jeg selv rundt og solgte varerne til kosmetologer. De fik nogle gratis produkter, og så tog jeg en snak med dem igen efter seks til otte uger. Men mange derude kendte os naturligvis ikke, og det var svært at få dem til at lægge en ordre,” husker Robert Lykke Friedrich.

Han gik i tænkeboks for at undersøge, hvad man kunne gøre. En dag læste han om det svenske urmærke Daniel Wellington, som fortalte om, hvordan de havde haft enorm succes med influencer marketing. Det tændte et håb i Roberts hjerne.

”Dengang var det relativt nyt i Danmark, og svenskerne var flere år foran. Jeg tog fat i bureauet Bloggers Delight, der tilbød mig en række profiler, som de anbefalede, at jeg skulle prøve af,” fortæller Robert Lykke Friedrich.

Sanzi Beauty tog springet og kørte en lille kampagne til at starte med. Og Robert Lykke Friedrich blev ret imponeret over, hvad influencerne kunne. Bestillingerne begyndte ikke kun at tikke ind i Sanzi Beautys webshop. Robert Lykke Friedrich oplevede også, at når han besøgte klinikkerne, så vidste de pludselig, hvem Sanzi Beauty var. Og nu ville de gerne købe deres produkter. Han var hooked på influencer marketing.
”Vi fandt ud af, at det var måden for os at gøre det på. Det var med til at blåstemple vores produkter, at en række influencere sagde god for det. Alternativt skulle vi have brugt år på at opnå samme kendthedsfaktor,” forklarer han.

Busser uden effekt

Sanzi Beauty har også prøvet mere traditionelle marketingkampagner , men det havde ikke rigtig den effekt, som Robert Lykke Friedrich forventede.

”Vi prøvede at køre en reklamekampagne, hvor vi bookede bagenden på 20 busser i København, som var helt dækket af en Sanzi Beauty-reklame. I reklamen havde vi indsat en rabatkode, så vi kunne spore, hvad der kom ud af det i form af salg. Vi kørte kampagnen i to måneder, og vi fik fem salg ud af det – fem salg! Det kunne vi hurtigt konstatere ikke var super rentabelt. Buskampagnen kørte sideløbende med en influencer-kampagne. Og vi kunne måle effekten. Influencer-kampagnen kostede os 25.000 kroner, og den generede et overskud på 75.000 kroner totalt set. Vi gav 100.000 kroner for buskampagnen, og den gav et underskud på 97.000 kroner. Vi solgte med andre ord for 3.000 kroner gennem busreklamen. Så det var ret åbenlyst, hvad der fungerede bedst for os,” fortæller han.

Hvis du sælger noget, der indgår i folks dagligdagsrutiner, og har et prispunkt, der inviterer til et impulskøb, så kan influencer marketing være ekstremt effektivt

Influencer marketing er ikke løsningen for alle

Sanzi Beauty har haft stor succes med influencer marketing, men Robert Lykke Friedrich erkender, at det ikke nødvendigvis er alle virksomheder, for hvem det er den bedste løsning.

”For nogle brands kan det have en stor brandingværdi at være til stede på de traditionelle platforme. Men det segment, vi skal ramme, orienterer sig ikke i magasiner, på busser eller tv-reklamer. Vores kunder finder tydeligvis deres inspiration på sociale medier. Vores produkter er luksus, alle har råd til. Det er lækre produkter af høj kvalitet, men prispunktet er forholdsvis lavt. Hvis vi solgte Rolex-ure, så ville jeg ikke bruge influencer marketing. B&O ligger jo også permanent med annoncer i Børsen Weekend. Det er der, de kan komme i kontakt med deres målgruppe. Så der er selvfølgelig stor forskel på, om det giver mening at bruge influencer marketing. Hvis du sælger noget, der indgår i folks dagligdagsrutiner, og har et prispunkt, der inviterer til et impulskøb, så kan influencer marketing være ekstremt effektivt,” forklarer Robert Lykke Friedrich.

Dyrere, men mere seriøst

Siden Sanzi Beauty fik hjælp fra influencere til at sparke døren ind i 2017, er der sket meget på området.

”I 2017 var der ikke særlig mange danske virksomheder, der brugte influencer marketing. Det var almindeligt i USA, og Sverige var også langt foran Danmark. Prisen, du betalte dengang, var også meget lavere. Men selvom det er blevet dyrere, så kan det stadig betale sig for os. Hvis vi kaster 70.000 kroner efter en influencer-kampagne og får fem Stories og et opslag på Instagram, så får vi mindst det dobbelte hjem igen,” siger Robert Lykke Friedrich.

Robert Lykke Friedrich

Jeg ved slet ikke, hvor Sanzi Beauty havde været i dag, hvis de sociale medier og influencerne ikke fandtes.

Men det er ikke kun priserne, der har ændret sig. Det er ifølge Robert Lykke Friedrich også blevet meget mere seriøst.

”Influencerne er blevet mere professionelle, og det er blevet en levevej. For fem år siden var der ikke mange, der kunne leve af det, men mit estimat er, at mindst 500 danskere lever rigtig godt af det i Danmark i dag. Og det vokser hele tiden. For fem år siden kunne vi hyre en influencer med 25-30.000 følgere, som blev glad, hvis han eller hun fik nogle produkter for det. I dag betaler du mange penge for en influencer med det antal følgere. Hvis du har mere end 10.000 følgere, så tager du penge for dit arbejde – hvilket naturligvis er fuldstændig rimeligt, for det er alle pengene værd. Jeg ved slet ikke, hvor Sanzi Beauty havde været i dag, hvis de sociale medier og influencerne ikke fandtes,” slutter Robert Lykke Friedrich. ●

Tekst / Kasper Foged
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2021

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
×Close search
Search