skip to Main Content

Jo, flere penge ville da hjælpe…

Jo, flere
penge ville
da hjælpe…

Mange marketingfolk i både små og store marketingafdelinger kæmper hvert år, når der skal laves budgetter, om at få lydhørhed. For marketing- eller kommunikationsmedarbejderen er den største udfordring og frustration i dag at få det budget, som de mener, der egentlig skal til, siger rådgiver i marketing. Men det er ikke det eneste problem.

Tekst / Niels Christiansen
Foto / Kjetil Løite
Udgivet / Marts 2020

“Ja, vi ville have lettere ved at lave en bedre markedsføring, hvis vi havde et større marketingbudget,” siger Henrik Søndergaard Andersen, Partner & Head of Product hos softwarevirksomheden BotSupply, der udvikler chatbots.

”Men,” understreger han, ”det er ikke nok med et større marketingbudget. Det kan ikke stå alene, for den gode marketing vil først virkelig rykke, hvis andre i virksomheden også får et større råderum, så de kan løsrive sig fra deres presserende opgaver og dermed ville kunne involvere sig mere i markedsføringen.”

For hvis marketing virkelig skal spille, så kræver det noget af hele organisationen – ikke kun af marketingafdelingen eller et eksternt bureau.

”Men jo, flere penge ville da hjælpe. Lad os bare sige, at hvis vi havde 30.000-35.000 kroner bare til løn, som vi kunne smide i et marketingbudget, så ville det rykke ekstremt meget. Og toppen af kransekagen ville jo være, hvis den person så også kunne få endnu større opbakning fra organisationen i stedet for at være selvdreven. Så ville det blive fantastisk. Og hvis det fortsatte over en længere periode, så ville vi også bedre kunne analysere vores marketing og lære af det, vi laver, og blive klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke virker,” siger Henrik Søndergaard Andersen.

Han fortæller, at BotSupply før i tiden havde en person ansat til at arbejde med marketing, men at de nu har fravalgt at have det in-house, og derfor nu har udliciteret det til eksterne bureauer, fordi BotSupply marketingmæssigt satser hårdt på Cloudbaserede løsninger.

Muligheden for at lave god markedsføring handler i høj grad om at have adgang til økonomiske ressourcer

Svære vilkår for den gode marketing

BotSupply har under ti personer ansat og hører dermed til kategorien små og mellemstore virksomheder. Som mange andre små danske virksomheder har de eksperimenteret med selv at have en marketingmedarbejder ansat, men også med at lægge opgaven udenfor huset. Den primære årsag er økonomi. Muligheden for at lave god markedsføring handler i høj grad om at have adgang til økonomiske ressourcer, men selv hvis man har det, så er det ikke nogen garanti for, at man gør det rigtige.

Den gode markedsføring handler om at være bevidst om, hvor ens kunder er henne, hvilke platforme en virksomheds kunder er til stede på, og hvilke udfordringer virksomhedens kunder har. Marketingafdelingens evne til at ramme kunden på den rigtige platform, på det rigtige tidspunkt og med det budskab, der matcher præcis den udfordring, kunden har.

”Det er god markedsføring,” siger Dennis Kronborg, der i 25 år har arbejdet på alle sider af bordet med markedsføring og kommunikation. Han har tidligere været marketingchef i både store og små virksomheder, engang været reklamebureauejer og er nu rådgiver med speciale i online markedsføring i firmaet Kronborg Marketing.

Dennis Kronborg

”Deres marketingafdeling har været præget af grafikere, og det er ikke for at sige noget ondt om dem, men det har resulteret i, at de har et helt rum i kælderen, der er fyldt op med brochurer og kataloger i print.”

Men den gode markedsføring har efter hans mening svære vilkår. Og det skyldes ikke kun størrelsen på marketingafdelingerne eller adgangen til store budgetter.

”Måden at arbejde med marketing på roder rigtigt meget i langt de fleste virksomheder, det gør det faktisk,” forklarer han. ”Det er min oplevelse, at der i langt de fleste marketingafdelinger ikke er styr på budgetdelen, og hvordan man bruger sine midler. Det gælder, uanset om det er store eller små virksomheder. Jeg bliver ofte overrasket, når jeg kommer ud i store virksomheder, hvor jeg tænker, at de har styr på det. Og så viser det sig faktisk, at det har de overhovedet ikke.”

Dennis Kronborg oplever, at der mangler en analytisk tilgang til, hvad det egentlig er, marketingafdelingen bruger sine penge på, og hvordan de bruger budgettet. Det kan både være i den lille og den store marketingorganisation, understreger han.

Som et eksempel nævner han en stor dansk virksomhed, der omsætter for over 700 millioner kroner om året, og som har en stor marketingafdeling. Men virksomheden har stadig holdt fast i en katalogproduktion som primær marketingkanal.

”Deres marketingafdeling har været præget af grafikere, og det er ikke for at sige noget ondt om dem, men det har resulteret i, at de har et helt rum i kælderen, der er fyldt op med brochurer og kataloger i print,” fortæller Dennis Kronborg og fortsætter:

”De har godt nok sat antallet ned i forhold til, hvor mange de får trykt. Men den eneste, der får noget ud af det, er den lokale bogtrykker, som har ordren. De burde stille sig selv spørgsmålet: Er det en anden måde, vi skal kommunikere på i dag end at bruge tid på at lave et katalog offline frem for at gå all in i en onlineverden?”

”Jeg ser, at der er mange marketingfolk i både små og store marketingafdelinger, der hvert år, når der skal laves budgetter, sidder og kæmper lidt med at få lydhørhed”

Svært at overbevise små virksomheder

Som rådgiver og konsulent har Dennis Kronborg set mange besynderligheder ude i det danske erhvervsliv, når det handler om marketing. Men at the end of the day må alle virksomheder forstå, at der skal kastes penge efter den gode marketing.

”Som tommelfingerregel plejer jeg at sige, at man typisk skal allokere 10 procent af virksomhedens omsætning til markedsføring. De, der evner at bruge flest penge, er som regel også dem, der vinder, og det er klart, jo mindre budgettet er, jo sværere bliver det,” siger Dennis Kronborg. Og det gælder også mindre virksomheder, understreger han:

”Det har nogle gange været sværere for mig at overbevise de mindre virksomheder om, at marketing er vigtigt, fordi de har ikke set det som et kerneområde.”

Men ifølge Dennis Kronborg er der sket et skifte i de senere år, fordi flere og flere virksomheder ikke kan undgå at opleve, at onlinesynlighed er ekstremt vigtigt, da alle konkurrenterne ofte kravler rundt på internettets mange kanaler. Men der er stadig lang vej for mange af de små virksomheder – budgetterne til marketing har sjældent den højeste prioritet.

”Jeg ser, at der er mange marketingfolk i både små og store marketingafdelinger, der hvert år, når der skal laves budgetter, sidder og kæmper lidt med at få lydhørhed. Der er ingen tvivl om, at for marketing- eller kommunikationsmedarbejderen i de små virksomheder, så er en af de største udfordringer og frustrationer, de har, at få det budget, som de mener, der egentlig skal til,” fortæller han.

”Der er stadig lang vej for mange af de små virksomheder – budgetterne til marketing har sjældent den højeste prioritet”

Nød lærer nøgen kvinde

Michael Gade er Marketing Director i JYSK. Han har over 80 personer ansat i alt, og hans årlige marketingbudget er på næsten to milliarder kroner. Han er med andre ord en af de tungeste drenge indenfor dansk markedsføring.

Han ved godt, at i mindre danske virksomheder er det ikke altid, at marketingafdelingen har adgang til de store budgetter, og at det kan gøre deres marketing vanskelig, men han peger på, at det kan åbne op for nye tanker.

”Jeg har mødt mange mindre danske virksomheder, hvor der virkelig sad dygtige folk, og som gjorde det godt,” siger Michael Gade. ”Når man er en lille virksomhed, så er man ofte tvunget til at tænke mere kreativt og finde på anderledes muligheder og gå nye veje, netop fordi de ikke har de store budgetter. Det er der mange gange kommet noget godt ud af.”

Michael Gades gigantiske marketingafdeling gør, at han kan svinge Thors hammer rundt i hele marketinguniverset som næsten ingen andre i dansk erhvervsliv. Det er han klar over. Men han insisterer på, at det ikke kun handler om budgetter, men også tilgangen til marketing, og hvad marketing betyder, og der synes han ikke, at der er den store forskel på små og store virksomheder.

”Der er ingen tvivl om, at vi i JYSK har en masse muligheder, som små virksomheder med kun en marketingmedarbejder ansat ikke har,” siger Michael Gade. ”Det er klart. Men i sidste ende så handler det om at have den rette indstilling til marketing, og der synes jeg, at rigtig mange små danske virksomheder gør det godt. Jeg kunne da håbe, at mindre virksomheder også fik de muligheder, som de store – som os selv – har. Men jeg synes ikke, at det ser sort ud, for jeg har den oplevelse, at de mindre danske virksomheder og deres marketingfolk er virkelig dygtige.” ●

Tekst / Niels Christiansen
Foto / Kjetil Løite
Udgivet / Marts 2020

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
×Close search
Search