Mig om min karriere
Mød fire medlemmer af Kommunikation og Sprog, og hør hvordan deres karrierer har udviklet og hvor de er på vej hen.
Troels Rud, 36, kommunikationskonsulent, The Greater Copenhagen and Skåne Committee.
“Arbejdsmiljøet er den vigtigste motivator for mig, også når det handler om at udvikle mig fagligt.”
Hvordan har din karriere udviklet sig?
– Læringskurven er stejl, når man starter på arbejdsmarkedet, og min karriere har udviklet sig fra projektansat kommunikationsblæksprutte i Københavns Kommune til et fast job, hvor man kan fokusere indsatsen kontinuerligt og over en længere periode.
Hvad har du gjort for at påvirke den?
– Jeg har været meget bevidst om, at det jeg skulle arbejde med, ikke bare skulle være til pynt, så jeg har både arbejdet frivilligt og opdyrket mit netværk.
Hvordan må fremtiden gerne se ud?
– Jeg er i en ny organisation nu. Jeg kan være med til at præge den, forme min hverdag og arbejde med både indhold og rammer. Det er den retning, jeg gerne vil fortsætte i, så det er der, mit fokus ligger.
Hvad vil du gøre for at påvirke den?
– Arbejdsmiljøet er den vigtigste motivator for mig, også når det handler om at udvikle mig fagligt. Det er et område, som vi alle kan være med til at påvirke. At gå glad på arbejde betyder mere end at nå et specifik fagligt mål indenfor en given periode.
Ane Carlsen, 30, kommunikationsuddannet fra RUC og jobsøgende.
“Jeg har faktisk været ret aktiv selv og har fået skabt nogle job, der ikke var der i forvejen.”
Hvordan har din karriere udviklet sig?
– Mine job indtil nu har primært handlet om kommunikation, ski og events. Jeg har arbejdet som arrangør af DM i freestyle for ski og snowboard, arbejdet med sociale medier for Danmarks Skiforbund og været kommunikationschef for Arctic Circle Race. Det er ikke fordi, jeg brænder for en karriere med ski, det er mere kombinationen af kommunikation og events, jeg synes er sjov og spændende. Så det er tilfældigt, at det er skievents, jeg har arbejdet med.
Hvad har du gjort for at påvirke den?
– Jeg har faktisk været ret aktiv selv og har fået skabt nogle job, der ikke var der i forvejen, blandt andet ved uopfordret at kontakte de organisationer, jeg har arbejdet for.
Hvordan må fremtiden gerne se ud?
– Jeg er jobsøgende lige nu og vil gerne arbejde med kommunikation og sociale medier.
Hvad vil du gøre for at påvirke den?
– Foreløbig skal jeg bare søge nogle job. Indtil videre synes jeg, at jeg har haft held med at tage fat i folk, jeg synes er interessante, så det, håber jeg, fortsætter.
Camilla Stemann Jensen, 31, senior community manager hos Yelp.
“Fremtiden er mere ledelse”
Hvordan har din karriere udviklet sig?
– Jeg er gået fra at være community manager til at være senior community manager på mindre end halvandet år.
Hvad har du gjort for at påvirke den?
– Det er lykkedes, fordi jeg har gjort opmærksom på mine kernekompetencer og har fået sat mig på de områder af community management samt PR og sociale medier, som jeg er bedst til.
Hvordan må fremtiden gerne se ud?
– Fremtiden er mere ledelse.
Hvad vil du gøre for at påvirke den?
– Ved at tage endnu mere ansvar og vise resultater.´
Maria Schmidt, 53, projektleder, FLSmidth
“Mit nuværende job har jeg selv skabt“
Hvordan har din karriere udviklet sig?
– Jeg har haft mange forskellige job og titler, selvom jeg kun har været ansat i to store virksomheder. Opgaverne har været alsidige, alle med udgangspunkt i projektledelse indenfor Supply Chain, med den røde tråd at skabe overblik gennem struktur og kommunikation på tværs af lande. Derfor har jeg brugt mine sprog fransk og engelsk i stort omfang.
Hvad har du gjort for at påvirke den?
– Det har altid været mig selv, der har taget skridt til at ændre tingene, når noget ikke har været rigtigt for mig, også selvom det nogle gange har bragt mig på usikker grund. Mit nuværende job har jeg selv skabt.
Hvordan må fremtiden gerne se ud?
– Jeg vil gerne bidrage til en værdigivende forandringsproces, der flytter mennesker og gerne store dele af organisationen også.
Hvad vil du gøre for at påvirke den?
– Jeg øver mig i at møde forretningen der, hvor den er, og jeg har hele tiden fokus på at skabe værdi. Ikke bare løse den opgave, jeg er blevet bedt om, men lægge mere i det, således at flere får gavn af løsningen.
Artiklen er oprindeligt trykt i KOM magasinet nummer 97, august 2016.