Skip to content

Mød en influencer

Mød en influencer

Sarah Frost er 29 år og har været influencer siden 2013. Læs hendes historie her.

Tekst / Anne Nimb
Foto / Privat
Udgivet / Juni 2021

“Jeg oprettede min Instagramprofil i 2011 og begyndte at vise ting i 2013. Det var i samme periode, hvor jeg blev uddannet salgsassistent i Salings parfumeafdeling. Efter nogle år der skiftede jeg til Matas, hvor jeg fik en lederuddannelse og blev butikschef, men i 2018 blev jeg sygemeldt med stress. På det tidspunkt havde jeg cirka 4.500 følgere, og jeg valgte at fortælle om stress på min story. Jeg delte det som en dagbog, og jeg tænker på mine instafølgere i den periode som en lille hær, der beskyttede mig. I maj 2019 havde jeg 10.000 følgere. Jeg kom ud af sygemelding-en og fik job i butik igen, men stressen kunne stadig mærkes, så jeg stoppede efter 5 måneder.

Jeg var også kommet i gang med at lave makeupvideoer, og jeg havde en coach, som sagde til mig, at jeg jo var totalt glad, når jeg talte om det, så jeg besluttede at blive selvstændig for at blive rask og kom ret hurtigt op på 14.000 følgere. Når man kommer over 10.000, kan man begynde at lave opslag med swipe up, hvor man kan linke til en hjemmeside, for eksempel til en virksomhed og dens produkter. Og når man kan lave reklamelinks, kan man begynde at tjene penge.

Men de første år var det PR-pakker, hvor virksomheden sender nogle produkter og håber på, at man lægger det op, så de får gratis omtale. Pakkerne kan indeholde alt, fra cremer til 20 kroner stykket til forbrug til et helt år. Virksomhederne fandt mig ved at scanne Instagram, og jeg sagde ja til alt for meget, så jeg gik hen og glemte, hvorfor det var, jeg var blevet selvstændig. Men i dag har jeg min egen agent, som sørger for mine aftaler og alt det administrative. Jeg skulle være klar til at afgive nogle procent af min omsætning, men for mig handler det om frihed og tid, og til gengæld sørger hun for forhandling med kunderne, fakturering og opfølgning, for eksempel er det hende, der får alle salgsrapporter.

Dengang i 18-19 var jeg den eneste i min størrelse, der viste tøj. Jeg er en størrelse L-XL og kan ramme et andet segment af piger. Og det er mig selv, der har kontakt-en med samarbejdspartneren om de ting, der skal laves. I dag har jeg for eksempel haft en opgave for By Husted, en dansk webshop med styles til kvinder. Når de har en kampagne, sender de en kasse med 12 styles, og så vælger jeg selv, hvilke jeg viser. Jeg fortæller om produktet og giver en rabatkode, og så bliver det lagt i stories i højdepunkter, hvor man kan se på det igen.

Det er forskelligt, hvor meget virksomhederne selv vil styre. Jeg har også kunder, hvor alt skal godkendes, inden jeg lægger det op, og hvor der også nogle gange er et manus, man skal følge. Det er oftest de større virksomheder, som vil sikre sig et udtryk, der matcher deres image. Jeg kan godt lide, at der er begge typer måder at arbejde sammen på, for så kommer der noget forskelligt indhold på min profil.

Mit univers er upoleret, ægte liv med både det sure og det søde, men der er en stor, fed grænse mellem det personlige og det private. Der er mange ting, der skal flaske sig privat, før det kan blive personligt og til et opslag. Og jo mere personligt man deler ud, jo mere personligt kommer der tilbage den anden vej. Jeg har meget interaktion med mine følgere, så jeg bruger en del tid på at svare og skrive beskeder.

Jeg tænker meget på mit brand. Min baggrund indenfor salg gør, at jeg har dygtiggjort mig i at sælge varer og generel kundeservice, og derfor laver jeg tit salgskampagner. Jeg kender mine følgere rigtig godt og tilpasser derfor mit valg af kampagner, så det passer ind i mit univers.

Men jeg siger også nogle gange nej, hvis det ikke passer til mig. Mine følgere ved for eksempel, at jeg har svært ved at sluge piller, og at jeg ikke hører lydbøger, så der er nogle ting, jeg ikke kan tage ind. Jeg vil heller ikke reklamere for alle produkter. I kraft af min uddannelse har jeg en faglighed, hvor jeg ved en masse om livsstil, hudpleje og makeup, og jeg protesterer, hvis jeg ved, at det, de vil have mig til at sige, ikke passer.

Jeg er netop flyttet i nybygget hus sammen med min kæreste. Og der er nogle ting, hvor det vil give mening at få en aftale. Det kunne være en robotstøvsuger, men min kæreste og jeg ser også på, hvad der kan betale sig, hvad vi gerne vil have, og hvor meget vi vil gå på kompromis, for det er ikke alle produkter, vi går og drømmer om.

I dag har jeg 35.200 følgere, og 95 % af dem er kvinder mellem 24 og 34 år. Den sidste uge har jeg kun haft tre opslag, men det er fordi, vi er flyttet. Normalt har jeg cirka et om dagen. Jeg lever godt af det, men jeg overvejer meget, hvordan det private og reklamerne blender ind, for jeg vil gerne holde fast i mine følgere. Jeg har blandt andet et samarbejde med en fotograf, så jeg har noget andet materiale. Jeg har sindssygt meget styr på, at der skal markeres, når der er tale om reklame, så på min profil er det kun reklame, hvis det er markeret. Jeg synes, at branchen er på vej til at blive professionaliseret, men der er stadig nogle få, der ikke overholder reglerne, og det går ud over alle, hver gang der er nogle, der ikke følger dem.” ●

Tekst / Anne Nimb
Foto / Privat
Udgivet / Juni 2021

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search