Skip to content

Netværket er ikke til at komme udenom

Uanset hvad du laver, og hvor du er i karriereforløbet, så skal netværket passes og plejes, for det betyder mere end nogensinde før. Det vurderer Mikkel Jørnvil, medlem af ekspertpanelet hos Kommunikation og Sprog og nyudnævnt intern kommunikationsdirektør hos TDC — en stilling, der netop dukkede op gennem netværket.

Nyt job, lederdrømme, research, krise, en hjælpende hånd eller bare karrierepleje. I et presset jobmarked spiller netværket en større og større rolle.

– Leder du efter dit første job, er du i tvivl om, hvor næste skridt i karrieren skal føre dig hen, skal du lande kunder som selvstændig, have hjælp til en krisehåndtering eller noget andet, så er det netværket og dine relationer, der bedst kan hjælpe. Netværk er fuldstændig afgørende for alle, uanset hvad de laver, fortæller Mikkel Jørnvil, intern kommunikationsdirektør hos TDC.

“Konkurrencen om de attraktive kommunikationsjobs er skærpet, og derfor er netværket mere afgørende end nogensinde”

Hvad er et godt netværk?

Mikkel Jørnvil er underviser og censor på Danmarks Medie- og Journalistskole, og her er det altid et fast punkt på programmet at opfordre de studerende til at finde sammen på LinkedIn, bruge hinanden og skabe netværk. Men hvad er et godt netværk, og hvordan plejer man det?

– Uanset hvad der sker, så har jeg nogen, jeg kan tage fat i. Hvis ikke det er en person fra mit eget netværk, ved jeg, hvem fra den inderste løgring, der kan sætte mig i forbindelse med de rigtige folk. I livet som konsulent er netværk alt. Du bliver anbefalet, får opgaver gennem netværk, og når du byder ind på nye opgaver, kan du nærme dig potentielle kunder gennem netværket. Det er næsten umuligt, hvis ingen kender dig. I corporate-livet er netværk også afgørende. Hvis du står med en krise og har brug for noget indsigt på et område, eller du bare skal have en second opinion om noget, kan du række ud efter netværket, siger Mikkel Jørnvil.

"Netværk fungerer sådan, at man både giver og modtager, og de fleste vil gerne hjælpe", siger Mikkel Jørnvil. Foto: Carsten Snejbjerg.

Som et dugfriskt eksempel på betydningen af netværk peger han på sit nye job i en nyoprettet stilling hos TDC.

– Jeg var glad for livet som selvstændig konsulent, men det var en kaffeaftale med min gamle chef fra SAS, der nu er hos TDC, der bragte de nye muligheder i spil og gav mig appetit på et nyt kapitel i karrieren, siger Mikkel Jørnvil.

Sæt kaffeaftaler i kalenderen

Kaffedrikning er ifølge Mikkel Jørnvil en vigtig del af netværksplejen, og han prioriterer altid kaffeaftalerne i kalenderen. Kaffeaftalen fungerer med og uden agenda, men det er vigtigt at melde klart ud på forhånd, hvis man for eksempel har brug for hjælp til at skifte job.

– Har du en agenda, så vær tydelig, og hvis du søger et job, så sig det på forhånd. Du skal være afklaret. For nogle er det måske svært, men jeg synes, man skal afdramatisere det, for netværk fungerer sådan, at man både giver og modtager, og de fleste vil gerne hjælpe, siger Mikkel Jørnvil og anbefaler, at man begynder i sit tætte netværk, hvis det er nyt at netværke over et fysisk møde. Man kan øve sig på en tidligere kollega eller studiekammerater, før man vover sig længere ud i cirklerne.

– Brug kaffeaftalerne til at få mod- og medspil. Definer, hvad du gerne vil, og vær tydelig omkring det.

“Jeg ved, at når en god kontakt sætter mig i forbindelse med en, så kan jeg regne med, at det er en rar og interessant person, jeg skal møde”

Jeg kender mange, der synes, det er grænseoverskridende at ringe til folk uopfordret. Husk, at det går begge veje, og at du også kan hjælpe andre. Det kan også være en hjælp at lægge pres på sig selv med en bunden opgave og for eksempel sige, at der skal to kaffeaftaler i kalenderen hver måned, siger Mikkel Jørnvil.

FAKTA: Mikkel Jørnvil tiltrådte den 1. juni 2016 i en nyoprettet stilling som intern kommunikationsdirektør hos TDC. Han kommer fra fire år som selvstændig rådgiver og har mere end 20 års erfaring med kommunikation, blandt andet hos SAS og Handelsbanken. Han er forfatter til bogen Farvel til flokken og er underviser og censor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Foto: Carsten Snejbjerg.

Du skal investere i dit netværk

Konkurrencen om de attraktive kommunikationsjobs er skærpet, og derfor er netværket mere afgørende end nogensinde. Her er uvurderlig hjælp at hente i jobsøgningen, men Mikkel Jørnvil lægger stor vægt på, at netværket ikke kun er til jobsøgning. Man skal i lige så høj grad have lyst til at give noget til andre.

– Jeg drak for nylig kaffe med en fyr, jeg ikke kendte på forhånd, men en god kontakt fra mit netværk spurgte, om jeg ville sparre med ham omkring en mulig ny karrierevej. Det er en vigtig del af at netværke, og jeg ved, at når en god kontakt sætter mig i forbindelse med en, så kan jeg regne med, at det er en rar og interessant person, jeg skal møde. Han gik derfra med nogle nye spørgsmål og nye ideer at arbejde med, og jeg brugte en time med en behagelig person, som var interessant at tale med, fortæller Mikkel Jørnvil.

Han forklarer videre, at lysten skal drive værket, og det kræver en indsats at etablere og pleje relationer. Han siger: — Netværk kommer ikke, hvis man ikke er aktiv og opsøgende, så du skal ud og være synlig. LinkedIn kan være fint som en udvidet telefonbog, men du kan også sætte strøm til dit netværk ved for eksempel at stille nogle spørgsmål, dele nogle interessante artikler eller dine holdninger. Du kan tegne streger fra dig til alle dine LinkedInkontakter, men hvor mange af dem, ville du drikke en kop kaffe med? Du kan ikke gøre det med 800, så vælg de rigtige personer ud, og byg på derudfra.

Netværk skaber tillid

Efter nogle år som selvstændig rådgiver har Mikkel Jørnvil på egen krop mærket betydningen af netværk i forhold til at skaffe opgaver. Især fordi opgaverne som regel handlede om rådgivning.

– Når du går fra at være producent til at være rådgiver, skal du være i stand til at skabe relationer og etablere tillid. Som selvstændig konsulent vil jeg vove at påstå, du aldrig kommer i betragtning hos kunderne uden at kende nogen og have en vej ind. I mit nye job skal jeg ikke skaffe kunder, men her gælder de samme vilkår om, at du ikke kan fungere som rådgiver uden relationer og tillid. Der ligger et større onboarding-program og venter på mig, hvor jeg skal rundt i huset og møde de forskellige folk. Formålet er her, at jeg skal præsenteres for folk og fagområderne, men i høj grad også, at jeg skal skabe et netværk i organisationen. Jeg kan ikke rådgive uden at kende folk, og du kan ikke bare komme ind og blive trusted advisor, selvom det er din titel på visitkortet. Du skal etablere tillid og få folk til at åbne posen og give noget af sig selv, siger Mikkel Jørnvil.

Artiklen er oprindeligt trykt i KOM magasinet nummer 97, august 2016.

Tekst / Kenneth Grothe Toustrup

Fotos / Carsten Snejbjerg

Udgivet / August 2016

Back To Top
Search