skip to Main Content

Sådan kommer du i gang med influencer marketing

Sådan kommer du i gang med influencer marketing

influencer-eksperten Alexander Sekjærs 10 bedste råd til, hvordan du bedst kan forberede dig, inden du kaster dig og din virksomhed ud i influencer marketing.

Tekst / Kasper Foged
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2021

Som marketingansvarlig står du ofte overfor den udfordring, at adgangen til dine målgrupper bliver mere og mere besværlig. Den typiske forbruger bliver eksponeret for op til 5.000 budskaber hver eneste dag. Af samme grund drukner dit brand i et stort hav, hvor samtlige fisk forsøger at gøre opmærksom på sig selv. Influencere kan være nøglen til succes for mange – specielt hvis du spørger Alexander Sekjær, der er ansvarlig for influencer marketing hos bureauet Hjaltelin Stahl. Men hvis du ikke forbereder dig ordenligt og udnytter de muligheder, der ligger i det, er det i bedste fald spild af penge.

Jo bedre du er forberedt, jo større sandsynlighed er der for, at du opnår den ønskede effekt

”Influencere er effektive, hvis du gerne vil have fat i en bestemt målgruppe. Mange influencere har meget trofaste følgere, som lytter, når de taler. Følgerne ser en stor værdi i at følge bestemte influencere, hvor de får tilfredsstillet deres behov for at blive eksempelvis underholdt og for at finde inspiration,” forklarer Alexander Sekjær.

Men hvordan kommer man som virksomhed i gang, hvis man gerne vil prøve at bruge influencer marketing? Vi bad Alexander Sekjær om at pege på de vigtigste ting, du som virksomhed eller organisation skal tænke over inden – for jo bedre du er forberedt, jo større sandsynlighed er der for, at du opnår den ønskede effekt.

Alexander Sekjær

peger på de vigtigste ting, du som virksomhed eller organisation skal tænke over, inden du sætter i gang med influencer marketing.

– – – – – – – – – – – – – –

1 Find den rette influencer

”Du skal først definere, hvad dit budskab er, hvad det er, du skal ud at kommunikere, og hvad det er for nogle værdier, du gerne vil associeres med. Så kan du bagefter kigge på, hvad det er for nogle værdier, der skal karakterisere den influencer, som ville være god at arbejde sammen med.

Du skal overveje, hvilke fællesskaber du eller din virksomhed gerne vil være en del af.

Hvis du producerer fløde, vil du nok gerne være en del af madfællesskabet og bagefællesskabet. Når du har fundet arketypen på den influencer, du gerne vil arbejde med, kan du sætte forskellige influencere op imod din arketype. Du kan kigge på deres data og deres følgere. Hvor er de eksempelvis fra? Hvordan passer de i målgruppen? Passer det geografisk? Og så videre. Det kan alle gøre i vid udstrækning.”

– – – – – – – – – – – – – –

2 Planlæg din strategi

”Når du skriver en strategi, skal du sikre dig, at der er en rød tråd på tværs af alle dine forretningsområder. Sørg for, at alle arbejder med influencer marketing på samme måde. Det handler om at sikre sig, at alle rammer de specifikke målgrupper, som du ellers kan have svært ved at ramme med traditionelle reklamer. Influencerne skal kunne komplimentere det eksisterende marketingmiks. Så skal du overveje, om der skal arbejdes med billeder, blog-indlæg eller podcasts. Og du skal tænke over, hvilke kanaler der skal i spil. Skal det være Facebook, Instagram, YouTube og så videre.”

– – – – – – – – – – – – – –

3 Optimér indholdet

”Det er også værd at overveje, hvordan du optimerer indholdet, så du kan bruge det i længst mulig tid. Hvis du har lavet fem stykker indhold, så er det dumt at fyre det af i løbet af fem dage. Måske skulle du overveje, om det skal spredes ud over måske to uger.”

– – – – – – – – – – – – – –

4 Læs lovgivningen

”Det er vigtigt at være klar over, hvordan lovgivningen er på området. Hvad siger forbrugerombudsmanden for eksempel. Hvad må man, og hvad må man ikke i de pågældende tilfælde. Det kan have store konsekvenser og ende i en heftig shitstorm, hvis du ikke overholder eksempelvis Markedsføringsloven – og det er dumt, når det nemt kan undgås at overtræde den.”

– – – – – – – – – – – – – –

5 Husk afrapportering

”Det er vigtigt, at du ikke glemmer afrapporteringsdelen. Du skal fra start planlægge eller i det mindste overveje, hvordan du vil indsamle data, og hvordan du vil måle på de indsamlede data efterfølgende. Det er jo meget brugbart, hvis du kan se, om kampagnen har været en succes, og om du har nået de mål, du gerne ville og så videre. Mange tager slet ikke influencer marketing seriøst nok og kigger kun på, hvor mange likes, de har fået, i stedet for at gå ind og behandle det seriøst.”

– – – – – – – – – – – – – –

6 Hvad skal der stå i kontrakten?

”Der skal naturligvis være en beskrivelse af opgaven og helt klare retningslinjer for, hvilke rettigheder der er gældende, og hvad forventningerne er til samarbejdet.

Den skal indeholde en forventningsafstemning omkring længden af kampagneperioden, og hvornår man går i luften med hvad. Det er også en god ide at lave en indholdsoversigt og en plan for, hvornår det skal eksekveres. Hos os laver vi også en liste med ’dos and donts’, der italesætter, hvad der må siges, og hvad der eventuelt ikke må siges og gøres. Det er også en god ide at ridse de juridiske anbefalinger fra forbrugerombudsmanden op, så det er på plads. Sidst, men ikke mindst, skal der aftales en pris for de enkelte elementer.”

– – – – – – – – – – – – – –

7 Hvad koster det?

”Det er et godt spørgsmål. Vi arbejder meget med det, man kalder cpm-prisen – altså en kontaktpris. Det er et pejlemærke og er en indikation for, hvor meget det koster at nå 1.000 personer. Det kan ligge på alt fra 150 kroner til 300 kroner per post. Det vil sige, at en influencer med 50.000 følgere får alt fra 7.500 kroner til 15.000 kroner for et post, men det kan naturligvis variere. De store stjerner med en million følgere koster jo så en hel del mere.”

– – – – – – – – – – – – – –

8 Hvor mange posts skal der til?

”Jeg plejer at anbefale 4-5 posts, ellers når det ikke at have den ønskede effekt. Men det er vigtigt at huske, at man ikke kun skal arbejde med influencere. Det skal indgå i en større strategi. Det indhold, influenceren laver, skal reaktiveres i dit marketingmiks. Det kan være e-mails til kunder, nyhedsbreve samt materiale på hjemmesiden og på dine egne SoMe-kanaler. De ting skal man for øvrigt huske at få med i kontrakten.”

– – – – – – – – – – – – – –

9 Influenceren er ekspert

”Man skal huske, at influenceren ofte kender målgruppen bedre end virksomheden. Derfor skal du ikke bare se det som endnu en kanal. Det er muligheden for at få en ombord, der kan indgå i den kreative proces og være med, når det digitale indhold skal produktudvikles. Som eksempel kan man nævne Kanye Wests samarbejde med Adidas. De indgik i et tæt samarbejde og gav ham for eksempel lov til at designe en skokollektion, hvilket fik virksomhedens aktier til at stige med mange procent.”

– – – – – – – – – – – – – –

10 Hvad er en agent, og hvordan er branchen struktureret?

”Agenter har jo en stald af influencerere, som de arbejder med og naturligvis anbefaler. Så er der bureauer, der ikke repræsenterer influencerne direkte og ikke har præferencer om, at man skal arbejde med den ene eller den anden, men shopper rundt og finder det, der passer bedst til kunden. Du kan godt finde influencere, hvor du kan henvende dig direkte til dem og aftale en opgave. Størstedelen af de professionelle er dog typisk repræsenteret af en agent.”

– – – – – – – – – – – – – –

Tekst / Kasper Foged
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2021

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
×Close search
Search