Sådan skriver du den perfekte jobansøgning
Sådan skriver du den perfekte jobansøgning
At skrive en jobansøgning er en faglig disciplin ligesom så mange andre, og der bliver stillet både traditionelle krav til udformning og indhold og også mere uformelle krav om, hvordan man sælger sig selv bedst til stillingen. Men som alle andre fagligheder er det heldigvis noget, man kan lære.
Mange mennesker er i tvivl om, hvordan de bedst får skrevet den perfekte jobansøgning. Selvom man er den, der bedst kender sin egen faglighed, og ofte godt ved, hvad man ønsker at formidle, kan man nemt komme i tvivl om, man udtrykker sig klart og får det vigtigste med.
Vi vil i denne artikel gennemgå en række af de krav, der stilles til jobansøgningen, og hvordan du bedst kan gribe den an for at komme forrest i jobkøen. Men inden du går i gang med ansøgningen, er det vigtigt at huske:
Jobansøgningen har en række formelle krav.
Der er en række traditionelle krav til en jobansøgning, som altid bør overholdes. En motiveret ansøgning skal være på én normalside, hverken mere eller mindre. Informationen må ikke have for meget overlap med dit cv, og dit materiale bør supplere hinanden: Regn med, at modtageren har læst dit cv, inden de læser din motiverede ansøgning. Sørg for at have en overskrift og kontaktinformation, og arbejd gerne med det opsætningsmæssige og grafiske, så det matcher dit cv og dine referencer. Du kan læse 5 konkrete tips til dit cv her.
Jobansøgningen er målrettet kommunikation
Jobsøgning er formidling af dig som fagperson i forhold til helt konkrete krav fra en virksomhed: En motiveret ansøgning er en salgstekst, der har til formål at sælge dig som kandidat til en helt bestemt branche, virksomhed og stilling. Drop derfor alle tanker om standardansøgninger og skabeloner. Til en attraktiv stilling er du i skarp konkurrence med et hårdt felt af skarpe og målrettede kandidater. Alt i din motiverede ansøgning bør være rettet mod virksomhedens behov. Læs her 4 tips til, hvordan du målretter din ansøgning.
Jobansøgningen kræver research
For at kunne producere en skriftlig skarp ansøgning, som formidler klart og ned i modtagerens behov, er du nødt til at lave fodarbejdet. Start med at nærlæse stillingsopslaget, men stop ikke der: Læs videre på deres hjemmeside, deres sociale medier og deres tidligere projekter. Du kan også ringe til virksomheden og stille opklarende spørgsmål, eller snakke med nuværende eller tidligere ansatte. Enhver jobansøgning starter med research.
Jobansøgningen skal fremhæve din motivation
Gentagne undersøgelser har konkluderet, at noget af det absolut vigtigste i en motiveret ansøgning er, at ansøgeren er drevet af en reel interesse for jobbet. Med udgangspunkt i din research er det derfor vigtigt, at du hele tiden overvejer, hvordan du får din interesse til at skinne igennem. Er du motiveret af opgaverne i stillingen? Af deres branche og samarbejdsflader? Af virksomheden som helhed, af deres kunder og produkter?
Klar til at gå i gang?
Her er de ti vigtigste tips til at skrive en skarp ansøgning!
1. Kend din modtager
Der er forskel på at skrive en ansøgning til en stilling i et ministerium, hvor du måske gerne vil fremstå faglig og fokuseret, og på at skrive til en mindre privat virksomhed, hvor du måske ikke vil virke for fjern og akademisk. Din kommunikation bør altid tage udgangspunkt i din modtager. Hvis du er i tvivl, så se om du i din research kan læse dig lidt frem til tonen i virksomheden, og tag udgangspunkt i den, når du skriver din ansøgning.
2. Find din vinkel
En jobansøgning virker sjældent skarp eller motiveret, hvis du ikke på forhånd ved hvad, hvorfor, og hvordan du ønsker at sælge dig selv. Lav en oversigt over dit indhold, og hvad du ønsker skal være i fokus med udgangspunkt i din research og din motivation. Så kan du bruge den til at holde den røde tråd i dit materiale og sikre, at du får alt det vigtige med.
3. Fang din modtager fra starten
Din overskrift og introduktion er noget af det vigtigste, for arbejdsgiver har sjældent meget tid at bruge på den enkelte ansøgning. Hvis du tænker, at din modtager kun bruger 15 sekunder på at skimme din ansøgning, hvilket indtryk får de så? Start med en introduktion, som fremhæver din motivation, og som på kort plads får fanget deres interesse og præsenteret dig selv som den bedste kandidat til stillingen.
4. Undgå for mange plus- og fyldord
Mange kommer nemt til at fylde deres ansøgninger med tomme floskler om, at de er energiske, positive eller gode til at have mange bolde i luften. Men det betyder ikke så meget for virksomheden, hvis du ikke giver en forklaring eller belæg – for det er nemt at påstå, men sværere at bevise. Læs din ansøgning igennem en ekstra gang, og fjern unødige tillægsord eller floskler, så der er fokus på det vigtige.
5. Gør brug af historier og eksempler
Hvis du vil beskrive en kompetence, så knyt den til en konkret historie eller erfaring. Det er nemmere for en virksomhed at forstå præcis, hvad du kan tilbyde dem, hvis de kan få konkrete eksempler på tidligere erfaringer og de kompetencer, du har opnået. Det signalerer også, at du kan finde ud af at bruge din studie- og erhvervserfaring fremadrettet i relation til deres behov.
6. Forstå, hvorfor du bruger punktopstillinger
Når man stiller information op i punkter, er det fordi, man gerne vil spare plads og gøre informationen så kondenseret som muligt. Og det kan være en god ide i nogle sammenhænge, for eksempel hvis man hurtigt vil opsummere en mindre relevant ansættelse, eller på kort plads forklare en række specifikke sprog eller it-kompetencer. Men punktopstillinger fjerner kontekst fra det, du skriver, og man risikerer at miste relevant baggrundsviden.
7. Sørg for, at modtageren ved det vigtigste om dig
Nogle gange begår man den fejl, at man udelader vigtig information om sit studie, personlighed eller erhvervserfaring, fordi det er information, man har i sit hoved og ikke på sit papir. Husk, at modtager er helt på bar bund i forhold til dig som både fagperson og medarbejder, og at der ofte er information, som er relevant for modtageren at vide, som man måske ikke selv lægger så meget vægt på. Prøv at læse din ansøgning igennem en ekstra gang, og spørg dig selv, om der er information, du bør eksplicitere for at give det rigtige billede af dig. Og lad gerne noget personlighed skinne igennem.
8. Konkretiser
En almindelig fejl, særligt blandt akademikere, er, at man formidler sine kompetencer for abstrakt. En arbejdsgiver er interesseret i, hvordan du kan skabe værdi for dem og deres virksomhed, og hvordan dine kompetencer støtter op om netop det. Hvis dine beskrivelser er for abstrakte og akademiske, kan det være svært at tolke præcis, hvorfor de er relevante for den aktuelle stilling. Læs altid din ansøgning igennem en ekstra gang, og sørg for, at du præsenterer din faglighed så konkret som muligt, så det hele er relevant for modtageren.
9. Læg op til jobsamtalen
En god ansøgning har til formål at gøre modtageren nysgerrig på dig og dine kompetencer og lægger op til, at du selvfølgelig skal inviteres til en jobsamtale. Kan du komme med konkrete forslag til tiltag, du vil kunne uddybe til en samtale? Begynde en god historie, som du vil kunne give afslutningen på over en kop kaffe? En god afslutning skal få læseren til at ønske mere, også når det gælder jobansøgninger.
10. Få feedback
Næsten lige meget hvor meget du arbejder på en tekst, vil der være ting, du overser, information du ikke får med, eller sprogfejl som du ikke selv kan identificere. Få en ven eller kollega til at kigge din tekst igennem, både indholdsmæssigt og sprogligt, og få så meget sparring, som du kan: Hvordan virker introduktionen? Virker jeg motiveret for stillingen? Så kan du på forhånd få et billede af, hvordan din modtager vil tage imod din tekst.
Du kan få inspiration til din jobansøgning gennem Kommunikation og Sprogs ansøgningsskabelon.
Artiklen er oprindelig trykt i KOM magasinet nummer 103, maj 2017.