skip to Main Content

Slut med siloer

Tænk ud af fag boksen, og inddrag alle dele af organisationen, når du skal søsætte en digital transformation. Sådan lyder rådet fra Jakob Vasehus, som er Chief Delivery Officer hos Valtech. Virksomheden står blandt andet for en global digital transformation for L´Oréal, og det har givet værdifuld erfaring.

Del:

Forberedelse. Forberedelse. Og mere forberedelse. Det er essensen af succeskriteriet, når du som kommunikationsmenneske skal iværksætte et større digitalt program for din virksomhed. Det lyder måske umiddelbart banalt, men det er ikke desto mindre alfa og omega for at styre et digitalt program sikkert i mål. Det fortæller Jakob Vasehus fra Valtech, som udruller et gigantisk fireårigt globalt program for L´Oréal på tværs af lande, kontinenter og kulturer.

Et afstemt team
”Det handler om at starte internt i organisationen og gøre det digitale til det centrale, det bærende, helt fra start. Det er uanset, om du er kommunikationsmedarbejder i en mindre virksomhed, som opererer i Danmark, eller et stort globalt firma som vores. Og så handler det om, at alle skal have en følelse af at være med på et team, hvor alle bærer i samme retning – at man er fuldstændig afstemt om målet og metoden, inden man går i gang med at implementere. Og det gælder, uanset om du er grafiker, kommunikationsmedarbejder, marketingmedarbejder eller it-mand. Alle fagligheder skal spille sammen,” siger Jakob Vasehus, som pointerer, at det handler om at skabe en solid digital platform, som er stabil og fleksibel.

Fællesskab gennem forståelse
Den fælles retning og arbejdsmetode bliver eksempelvis skabt gennem tværfaglige workshopper, hvor alt bliver forklaret og lagt frem. Men forståelsen kommer ikke af sig selv, når mange og vidt forskellige fagligheder skal spille sammen, siger Jakob Vasehus.

“Start med det vigtigste, det som er det centrale for forbrugeren og for virksomheden”

”Marketingansatte vil for eksempel ofte gerne have fuld fleksibilitet og total kreativ frihed, mens it-folkene tænker i løsningens oppetid, svartider og stabilitet. Der kan man møde nogle kulturforskelle i organisationen, som kan give forsinkelser og problemer og kan ende med et ringere slutprodukt, hvis man ikke er enige om målet og metoden til at nå målet”, siger han. Derfor skal man starte småt, fortæller han.

”Start med det vigtigste, det som er det centrale for forbrugeren og for virksomheden. Lad være med at bygge alle mulige fancy funktionaliteter, videoer og smarte bevægelige grafikker på til en start, men hold et stringent fokus på kernen i produktet. Start med noget, du og teamet kan overskue, og byg på derfra. Lav en punktplan med delmål, og byg produktet op i tværfaglige teams, som er afstemt med hinanden. Det er så vigtigt med klare roller, at man taler sammen og kommunikerer løbende i hele forløbet. Og så er det afgørende, at man ved, hvem der har beslutningskompetencen, så der aldrig er tvivl om, hvem der beslutter hvad, hvordan, hvornår og hvorfor,” siger Jakob Vasehus, som har været ansat i Valtech i tretten år.

Intern konkurrence

Valtech har godt og vel 2.500 ansatte verden over, blandt andet i Asien, Nordamerika og Europa. Samarbejdet med L´Oreal begyndte for cirka halvandet år siden og er et gigantisk digitalt program, som er fordelt på mere end 600 forskellige websites og 15 brands, der alle er ejet af L´Oréal.

Eksempelvis Garnier, som dermed indirekte er en konkurrent til moderfirmaets største brand L´Oréal Paris, selvom de til syvende og sidst har samme ejer. Mange af de 15 brands konkurrerer med hinanden, og dermed er der i princippet lagt i kakkelovnen til masser af kulturkamp på tværs af brands, kontinenter og organisationer – alle deler nemlig den samme platform, som er bygget på det dansk udviklede CMS-system Sitecore. For at gøre det smidigt og for at undgå ressource- og tidskrævende kulturfnidder – og for at holde lovede deadlines i de enkelte organisationer – har de mange forskellige lande og virksomheder under L´Oreal-paraplyen fået deres egen version af et masterwebsite, som alle brandets sites og andre digitale initiativer er bygget på.

“Det handler om at gøre hvert enkelt brand attraktivt for hver sin del af verden”

”På den måde kan vi personliggøre oplevelsen og sætte de enkelte fri til at bygge deres eget op, under hensyntagen til de centrale guidelines, som alle arbejder efter. Det handler om at gøre hvert enkelt brand attraktivt for hver sin del af verden, og der er de enkelte lokale marketingorganisationer eksperter. Men det bliver selvfølgelig komplekst, når vi samlet set når ud til cirka en milliard forbrugere og laver dette for en virksomhed med mere end 80.000 ansatte,” siger Jakob Vasehus.

Et digitalt bibliotek
Virksomhederne skal ikke opfinde den dybe brandtallerken, når de går i gang med at udvikle eksempelvis en Garnierplatform til Nordamerika. De kan nemlig hente deres indhold og funktionalitet fra et stort digitalt bibliotek af komponenter, når de udvikler deres websites. På den måde kan hvert enkelt site tilpasses landet, kulturen i virksomhederne og forbrugernes vaner og forventninger, og det grafiske og historiemæssige udtryk er både ensartet og fleksibelt. En del komponenter ligger fast, mens andre kan personliggøre oplevelsen. Det gør processen rationel, og de kan bygge deres egen lokalt og nationalt tilpassede salgs- og marketingskanal. Men der er forskel på markederne, fortæller Jakob Vasehus.

“Vi bliver målt på mere end 100 forskellige KPI´er – og vi skal faktisk måle alt, hvad vi gør”

”Tyskland kan, som et stort marked, for eksempel vælge at udvikle nye og specialtilpassede komponenter, mens mindre lande og markeder blot ruller deres site ud i standardversionen. Kort sagt: mindre lande, færre tilføjelser,” siger han og fortæller, at Valtech lige nu har otte teams, som arbejder parallelt på programmet – fire i Europa, tre i USA og et i Asien. Samtidig bliver en del af arbejdet varetaget af lokale bureauer, som tager hensyn til den overordnede digitale strategi. Det kræver, at man holder tungen lige i munden, siger Jakob Vasehus.

”Vi bliver målt på mere end 100 forskellige KPI´er (Key Performance Indicators, eller nøgletal, der viser hvordan virksomheden klarer sig) – og vi skal faktisk måle alt, hvad vi gør. Og det er en god ide: Man kan lave det smukkeste website eller den smarteste webshop, men hvis det tager 10 sekunder at hente forsiden, så er forbrugeren gået videre for længe siden. Både programmet og løsningerne skal performe. På den tekniske front kører alt i skyen, og vi har mere end 500 forskellige webapps og 1.300 databaser. Vi har 4.500 forskellige search indices, som sikrer, at brugerne kan finde det rette indhold eller produkt nemt og hurtigt – og så kører vi mere end 10.000 daglige tests. Masser af det er selvfølgelig automatiseret, men dokumentation er naturligvis afgørende, når vi er oppe i denne skala. Men dokumentation, indsamling og brug af viden er naturligvis altid centralt. Ligegyldigt om du arbejder i bureau med fem ansatte med Danmark som marked eller er oppe på en global skala,“ siger Jakob Vasehus.

Fokus og forberedelse
Den digitale transformation hos L´Oréal startede med en strategisk beslutning af CEO Jean Paul Argon tilbage i 2011 – i øvrigt baseret på strategiarbejde lavet af Valtech. Så processen har modnet længe. Gennem hele forløbet – og i hele virksomheden som sådan – arbejder Valtech ud fra et princip om god forberedelse, alignment, som Jakob Vasehus siger flere gange – det kan oversættes til at afstemme – og kortsigtede mål.

“Sæt en kort deadline, så det hele ikke ender ud i langhårede processer på halvandet år, som både er dyre og betyder, at man mister fokus på målet”

”Forberedelse og kommunikation er afgørende. Jeg har sagt det før, men det er en afgørende pointe. Sæt en kort deadline, så det hele ikke ender ud i langhårede processer på halvandet år, som både er dyre og betyder, at man mister fokus på målet. Del projektet op i små bidder, og gør hver enkelt proces til en del af en samlet målsætning. Og sørg for, at alle arbejder mod det samme mål. Så er du godt på vej. Det er også altafgørende, at du har topledelsens commitment, og så er det samtidig fuldstændig centralt, at du arbejder med facts. Din proces skal bygges op på noget, du rent faktisk ved, og ikke noget du tror. Det gør du ved at få løsningen live så hurtigt som muligt og så basere videre strategi og udvikling på de data, som du indsamler. Start simpelt, og byg på,” siger Jakob Vasehus.

Valtech er cirka halvandet år inde i kampagnen med L´Oreal, og det betyder, at der er godt og vel to et halvt år tilbage. Så vil programmet være fuldt implementeret i hele verden, og de er godt på vej, fortæller han. Lige nu har de færdiggjort digitale kampagner for seks ud af 15 L´Oréal-brands, og med enkelte mindre forsinkelser har de holdt de lovede deadlines. Der er altså to et halvt år tilbage til at gøre resten færdige. Jakob Vasehus er optimistisk med at nå i mål til tiden:

”Den digitale handel stiger, og det samme gælder den digitale trafik. Så de foreløbige målinger er bestemt i positiv retning. Det kræver struktur og hårdt arbejde, men hvis vi fortsat holder tungen lige munden, skal vi nok komme i mål med det hele,” siger Jakob Vasehus, inden han rykker videre til næste punkt på programmet: forretningsrejse, forskellige blogindlæg og tilrettelæggelse af nye programmer. Som naturligvis er baseret på god forberedelse.

Artiklen er oprindelig trykt i KOM magasinet nummer 112, juni 2018.

Del:

Tema / Det nye arbejdsliv

Tekst / Jannik Stanley Nielsen, journalist hos Re-Mind

Foto / Camilla Utke Schiøler

Udgivet / Juni 2018

Back To Top
×Close search
Search