skip to Main Content

Som en digital veninde

Som en digital veninde

Influencer marketing handler om at skabe en autentisk relation mellem influenceren og følgeren. Når relationen opleves som autentisk, er den stærkere. Med en kommunikation, der er gensidig, føler følgeren sig set og hørt. Som en digital veninde. Der opstår interaktion, som er vejen til interesse – og i sidste ende et trykkøb-knappen.

Tekst / Anne Nimb
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2021

I takt med at det er blevet sværere og sværere at få adgang til forbrugerne, er influencer marketing vokset frem. Millioner af mennesker følger i dag influencere på blogs, YouTube og Instagram, og som forbrugere vælger vi, hvem vi vil følge, hvilket indhold vi vil se, og hvem vi vil dele det med.

Der er to ting, der viser sig at være alfa og omega, hvis man vil sælge noget med influencer marketing: Det skal være autentisk, og det skal være troværdigt.

Men hvad betyder det egentlig?

Autentisk er at være ægte, tro mod sin egen personlighed, fuldt troværdig, overbevisende, pålidelig og tillidsvækkende, og at være troværdig er at være en, som man med rimelighed kan tro eller stole på.

Josephine Staunsbjerg, der i sin egen virksomhed JOST Communication er specialiseret i influencer marketing, hjælper virksomheder med eksekvering af influencer-kampagner, herunder at finde rette influencere, udarbejde kontrakter, håndholde kampagnen og evaluere på data. I hendes arbejde er autenticitet en vigtig faktor, da man får de bedste resultater med en kampagne, som af følgerne opfattes som autentisk.

Det er relationen og konteksten, som opslaget indgår i, som afgør, om det opleves autentisk

Hun skrev specialet ’Mikro-influcencere: Et autentisk talerør’ på sin uddannelse på RUC. Her konkluderede hun blandt andet, at det handler om at skabe en autentisk relation mellem influenceren og følgeren, for at influenceren og opslagene opleves som autentiske:

”Der ikke er noget opslag, som i sig selv bliver oplevet som autentisk. Det er relationen og konteksten, som opslaget indgår i, som afgør, om det opleves autentisk. Det er derfor ikke muligt at forsøge at definere nogle kriterier for, hvordan det autentiske opslag ser ud, da det tyder på, at det ikke er det enkelte billede, men en kombination af flere elementer. For selvfølgelig skal billedet være i flotte farver og indholdet være noget, som følgeren kan relatere til, da det er billederne og indholdet, som skal skabe relationen til at starte med. Derefter er det den gentagne optræden gennem opslag, som skal føre til en parasocial interaktion og dermed illusionen om et venskab,” konkluderede Josephine.

Mennesker stoler på andre mennesker

En af Josephines samarbejdspartnere er Benedicte Grumstrup, som ejer WeInfluence, der er et influencer-agentur, som repræsenterer 8 klienter. Her lægger hun strategi, planlægger og forhandler på vegne af influencerne og ikke mindst evaluerer og optimerer kampagner i samarbejde med firmaerne. Benedicte og Josephine har i øvrigt også virksomheden Influenced, som står bag konferencen af samme navn.

Er det muligt at være både strategisk og autentisk – altså, planlagt tillidsvækkende? Det lyder paradoksalt, men faktum er, at virksomheder bør lægge en strategi for, hvordan de fremstår mest ægte, autentiske og relatérbare

Josephine Staunsbjerg og Benedicte Grumstrup

Benedicte siger om betydningen af autenticitet og troværdighed:

”Man skal tænke på autenticitet og træværdighed, når man bruger influencer marketing, fordi mennesker stoler på andre mennesker, som de interagerer med. Ofte følger man en influencer fra morgen til aften og bliver en del af personens liv. Man kan relatere sig til og genkende influenceren, for man ved, hvad den person har lavet hele dagen, og man ved, om det er en god eller en dårlig dag. Man kommer til at føle, at det er en digital ven eller veninde. Ligesom en del af ens omgangskreds. Det kommercielle på profilen skal derfor passe godt ind i personens univers, for at det kan virke autentisk.”

Influencer marketing er på ingen måde et nyt fænomen, men har det sidste årti ændret form. Engang brugte man sportsstjerner, skuespillere eller andre idoler, man ser op til. I dag bruger man i høj grad ’almindelige mennesker’, som har fået en platform, fordi vedkommende har noget på hjerte, som følgerne kan relatere til. Relationen opstår, når man kommer ind bag facaden, og når influenceren deler ud af sit private liv.

Josephine Staunsbjerg og Benedicte Grumstrup

Influencer marketing må ikke være for styret og iscenesat, for så virker det ikke autentisk og troværdigt.

Vi kender dem

For at følgeren føler, at relationen er autentisk, skal følgeren også have oplevelsen af gensidig kommunikation. Gensidig kommunikation kan være flere ting, hvor følger og influencer interagerer gennem mediet. For eksempel ved at influenceren spørger følgeren til råds, laver meningsmålinger og tilpasser platformen til følgernes ønsker – uden at gå på kompromis med sig selv. Gennem gensidig kommunikation og relatérbare situationer, som lukker følgeren ind bag facaden, kommer følgeren tættere på influenceren. Og de føler, at de kender influenceren. Lidt som de kender en veninde eller ven.

Josephine:

”Det er min opgave at finde den rette influencer til mine kunder. En som kan løse den opgave, virksomheden har behov for at få løst. Og det bliver mest autentisk, hvis influenceren faktisk kender og har naturlige anledninger til at bruge produktet. Som virksomhed skal man spørge sig selv, hvordan ens produkt kan passe ind i influencerens univers, for det er der, det havner. Hvilken type indhold, hvilke billeder, hvilke farver og hvilket univers kommer produktet ind i? Matchet mellem virksomhed og influencer er essentielt. Derfor er det strategiske arbejde vigtigt.”
Benedicte:

”Man skal huske på, at det er din egen person, der er dit brand, når du er influencer. Derfor er det altafgørende at udvælge sine kommercielle samarbejdspartnere med omhu, for hvis en kampagne opfattes utroværdig, eller hvis brandet ikke har sine værdier i orden, så går det ud over dit brand som influencer. Det, at man som person er sit eget brand, hvor man konstant bliver bedømt på sin performance og sit indhold, er langt mere krævende, end de fleste tror.”

”Og man bliver altså un-followed, hvis det bliver opdaget, at man er falsk og for eksempel ikke lever efter det, man siger. Det så jeg flere eksempler på i undersøgelsen til mit speciale. Så det er vigtigt at huske på som virksomhed og sørge for at give influenceren de rette rammer at arbejde under,” siger Josephine og forklarer, at det bliver falskt, når reklamen ikke bliver gjort personlig, og det kan godt glippe, hvis briefet er for stramt, eller hvis du hyrer for mange influencere, som siger det samme. Det virker falskt, hvis kommunikationen er for styret.

Budskabet fra Josephine og Benedicte er helt overordnet, at man skal forberede sig grundigt i udvælgelsen af influencere. Både ved at kigge på de kvantitative data på influenceren, men også ved at se på de kvalitative elementer såsom mængden og kvaliteten af dialogen og kigget ind bag facaden. Det er i sidste ende influencerne, der skal vække kampagnen til live. Så det står og falder med dem. Og så skal man turde at slippe influencerne løs. Det må ikke være for styret og iscenesat, for så kan det være svært at få det til at fremstå autentisk og troværdigt. ●

. . . . . . . . . . .

8 timer med influencer marketing

Den 16. september 2021 er der konference i København om influencer marketing. #influenced handler om lovgivningens rammer for influencer marketing, hvordan man skaber effektive, personlige og succesfulde influencer-kampagner, og hvordan man måler effekten.

Hvad enten du går og overvejer at gå i gang med influencer marketing, eller du er i gang, kan du få den nyeste viden indenfor feltet på konferencen influenced.dk.
Influenced.dk er arrangeret af Benedicte Grumstrup og Josephine Staunsbjerg.
De har sammensat et program, der indeholder en række key note-talere samt en række mere specialiserede spor.

Key Talk #1 – Forbrugerombudsmanden giver sine anbefalinger
Det seneste år har Forbrugerombudsmanden taget kampen op mod skjult reklame, men hvad skal du være opmærksom på som virksomhed? Denne key talk bliver holdt af Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og hendes kollega Marie Asmussen. De kommer med deres anbefalinger til: Hvornår er der en kommerciel hensigt med et opslag? Hvornår skal opslag markeres som reklame? Hvordan efterleves det?

Key Talk #2 – Lær af andres succes
Denne key talk indeholder inspiration fra to forskellige cases. Først fortæller Influencer Manager Sascha fra Hobbii om deres rejse. Bliv inspireret af Hobbii’s kreative, datadrevne og indsigtsbaserede tilgang til influencer marketing. Dernæst er der inspiration at hente fra virksomheden Ønskeskyen og Pernille Lotus fra WeAreCube. CUBE fik til opgave at løfte både brand awareness i den yngre målgruppe (GenZ) og ikke mindst skabe direkte konverteringer i form af downloads.

Key Talk #3 – Skalér din influencer-indsats
Stadig flere forbrugere opdager og shopper produkter via de sociale medier, herunder via opslag og stories fra influencers. Men hvordan kan brands identificere det indhold, der er bedst til at fremme salget? Og hvordan kan annoncering anvendes til at få indholdet ud til flere end influencerens følgere? Det får du svar på til denne key talk, hvor Kasper Bengtson fra bSocial inddrager dig i, hvordan kombinationen af influencer-indhold og paid social baner vejen for salgsfremmende brandoplevelser på de sociale medier – nu og ikke mindst i fremtiden, så du får mest muligt for dine penge – og når din målgruppe på flere stadier af kunderejsen.

Der er også to oplæg, der begge hedder ’Forstå dit datasæt’. Det ene for begyndere, det andet for avancerede, med Mette Bang-Kristjansen og Zeth Kragholm Edwardsen, begge fra Woomio, der er på markedet med software til influencer marketing.
Linkedin er også blevet et medie for influencer marketing. Det fortæller Anders Liu-Lindberg, der er influencer på LinkedIn og Josephine Staunsbjerg fra JOST om.
Heidi Højmark Helveg Advokat hos CO:PLAY fortæller om lovgivning indenfor influencer marketing. Og der er mange andre programpunkter, inklusive nogen der først kommer på plads efter sommerferien. Læs mere på influenced.dk

. . . . . . . . . . .

Konferencen foregår den 16. september 2021 fra klokken 09.00 – 17.00. Efter klokken 17.00 er der snacks, drinks og networking i Crown Plazas smukke omgivelser, hvis situationen tillader det.
Hvis du køber din billet før den 18. juni 2021, får du 1.000 kroner i rabat. Den koster derfor kun 2.550 kroner eksklusiv moms. Efter den 18. juni koster billetten 3.550 kroner eksklusiv moms.
Kommunikation og Sprog og Woomio sponsorerer konferencen

Tekst / Anne Nimb
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2021

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
×Close search
Search