skip to Main Content

THOR THESTRUP SCHNETLER

Medlem / portræt

THOR THESTRUP SCHNETLER
9.12.2019 fra DMJX til Sparta Atletik & Motion som SoMe og content manager

Det er dit første job, efter du afsluttede din uddannelse, og det kan godt være ret svært at få den første stilling. Hvordan oplevede du det?
Det er ikke altid lige sjovt at søge job, og ofte søgte jeg også job, som ikke lige var på min A-liste. Men jeg fik søgt, og med en del hjælp fra KS, både i forhold til karriereafklaring, jobansøgning og forberedelse til samtalerne, kom jeg også til tre samtaler. Der er jo aldrig to jobsamtaler, der er ens, men det handler aldrig kun om dine faglige kvalifikationer. Min erfaring er, at det i høj grad også handler om, hvorvidt der er kemi imellem personerne til samtalen. Om arbejdspladsen kan se dig passe ind i organisationen. Og det lykkedes heldigvis med Sparta Atletik & Motion. Det var et kæmpe A-job, som jeg er rigtig glad for, at jeg landede.

Er det tilfældigt, at det er noget med sport?
Det kan man ikke sige. Allerede da jeg var ret ung, forestillede jeg mig, at jeg skulle noget med sport. Jeg har altid dyrket ret meget sport, blandt andet har jeg lavet Ironman i København et par gange. Jeg har dog også taget et par omveje hertil, blandt andet arbejdede jeg otte år som key account manager i et rengøringsfirma. Det var her, jeg fattede interesse for kommunikation, og da jeg var 30 år, besluttede jeg at begynde på kommunikationsuddannelsen på DMJX. Jeg blev færdig i sommeren 2019, og så gik den vilde jobjagt.

Hvad har du gjort dig af erfaringer i forhold til jobsøgningsprocessen?
I mine ansøgninger kom jeg meget ind på, hvad jeg gerne ville gøre for den konkrete virksomhed ret specifikt. Til samtalen kom jeg ind på resten af mine kvalifikationer, og på den måde fik jeg fortalt et narrativ om, at jeg har det, som de søgte. Med andre ord: Jeg satte fokus på min faglige bredde i forhold til stillingen. Jeg forberedte mig til samtalen ved at google virksomheden og tjekke den, jeg skulle til samtale med på LinkedIn. Det giver et godt billede af, hvem man skal ind hos. Jeg kunne se, om vi for eksempel har fælles bekendte, en fælles interesse eller en helt tredje ting, som jeg kunne bruge til jobsamtalen. Og så havde jeg forberedt to-tre spørgsmål. Men det vigtigste er at tro på sig selv. Når du kommer til samtale, så er det fordi, du har vækket en interesse hos din kommende arbejdsgiver. Og husk, at det ikke kun er dem, der skal ansætte dig. Det er også dig, der skal vælge dem.

Hvad er du glad for ved dit nye job?
Jeg synes, der er så mange muligheder med marketing og kommunikation og at samtænke det med virksomhedens forretningsmål. Der er så mange muligheder med sociale medier, og det giver mig en chance for at møde en målgruppe fra hele Europa i øjenhøjde. Lige nu arbejder jeg med digital kommunikation om SuperHalfs, blandt andet for at få vores budskaber ud og skaffe deltagere, men det er også nation branding, fordi vi skal tiltrække løbere fra hele Europa til fem byer.

THOR THESTRUP SCHNETLER ER BA I KOMMUNIKATION FRA DMJX. HAN HAR VÆRET I PRAKTIK SOM KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER OG SOME-ANSVARLIG PÅ DEN BLÅ PLANET OG TOG ET SEMESTER PÅ SIN UDDANNELSE SOM UDVEKSLINGSSTUDERENDE I HONG KONG. INDEN HAN KOM PÅ DMJX, BESKÆFTIGEDE HAN SIG MED IDRÆT, OG I OTTE ÅR VAR HAN KEY ACCOUNT MANAGER I ET RENGØRINGSFIRMA.

Tekst / Anne Nimb
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Marts 2020

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
×Close search
Search