skip to Main Content

Tiden tikker med TikTok

Tiden tikker med TikTok

For at få succes på TikTok kræver det først og fremmest, at man bruger tid på appen. Man skal lære sproget og humoren at kende, og så skal man løbende holde øje med, hvad der trender. Her får du en række tips og gode råd fra Kommunikation og Sprogs eget TikTok-eksperiment.

Tekst / Anne Nimb
Foto / KS
Udgivet / September 2021

Lyt til artiklen:

TikTok er stadig et nyt medie, men fra at være et medie, som havde ry for mest at være for børn, er der flere og flere virksomheder, der er begyndt at se på det nye sociale medie, og der er også flere og flere, der bruger det professionelt i deres kommunikation til voksne. For eksempel har brands som Domino’s, Soundboks, Djurs Sommerland og Lægemiddelstyrelsen opnået gode resultater på platformen – ofte kun ved hjælp af organisk indhold, altså uden at betale for annoncering.

Hvilke typer virksomheder giver TikTok mening for?

Karrierekonsulent hos Kommunikation og Sprog Trein Møller har på fornemmelsen, at der er samtaler om TikTok i flere kommunikations- og marketingafdelinger rundt omkring i Danmark.

”Rigtig mange af vores medlemmer sidder i generalistroller i kommunikations- og marketingstillinger, så mon ikke flere af dem går og grubler lidt over, hvad TikTok kan bruges til, og om de skulle prøve det af,” siger hun.

Men hvilke typer virksomheder giver TikTok mening for? Giver det for eksempel mening for en fagforening?

Det besluttede vi i Kommunikation og Sprog at afprøve. To medarbejdere, Mia Christiansen og Line Skydsgaard, fik i foråret 2021 grønt lys til at oprette en virksomhedsprofil. De var begge på TikTok i forvejen og syntes, det var en sjov platform, der virkelig gav mulighed for at være kreativ.

”Og så kunne vi se, at der var begyndt at komme danske brands, som havde succes derinde,” fortæller Line og Mia.

Lyden er i fokus

På TikTok består indholdet af videoer på op til et minut, og lyden er central. TikTok har et stort bibliotek af musik og lyde – fra kendte musikere, klip fra film og lydbidder, som brugerne selv tilføjer.

”Det er helt klart lydene, der bærer indholdet på TikTok. Der er hele tiden forskellige lyde, der trender, og hvis man kan hoppe med på en trend ved at bruge en bestemt lyd, pusher algoritmen automatisk dit indhold ud til flere mennesker,” siger Line Skydsgaard.

Hun og Mia Christiansen holdt øje med, hvilke lyde der trendede og dermed kunne bruges til at formidle fagforeningens budskaber.
”For at få succes på TikTok kræver det helt klart, at man bruger noget tid på appen. Til at starte med skal man lære sproget og humoren at kende, og så skal man løbende holde øje med, hvad der trender. Der er også en masse inspiration at komme efter derinde,” mener Mia Christiansen.

Tre videoer om dagen i en uge

Et godt sted at få gode råd om TikTok er nemlig sjovt nok på TikTok. Brugere som @wavewyld og @thatcoachmike deler tips ud og gør opmærksom på nye trends.

Det var en af dem, der kom med et råd om at lave 21 videoer til at poste tre om dagen i en uge, et råd som Line og Mia valgte at følge.

”Efter at have postet et par videoer på vilkårlige tidspunkter besluttede vi at prøve at poste tre videoer om dagen i en uge. Det skulle prime algoritmen til at skubbe ens indhold ud til flere. Det tog noget tid at ideudvikle og filme 21 videoer, men det viste sig at være det værd,” siger Mia Christiansen.

Efter den fjerde video, som gik rigtigt godt, kunne vi tydeligt mærke, at algoritmen var med os

Da de begyndte at poste, så de nemlig hurtigt en effekt. Den fjerde video, de postede, nåede ud til 34.000, fik 1.700 likes og over 100 kommentarer.

”Efter den fjerde video, som gik rigtigt godt, kunne vi tydeligt mærke, at algoritmen var med os. De fleste videoer, vi postede derefter, fik god medvind, og vi fik også hurtigt en fornemmelse af, hvilke temaer der gav god interaktion,” fortæller Line Skydsgaard.

For eksempel kommenterede folk flittigt og stillede spørgsmål til en video om, hvilke spørgsmål en arbejdsgiver må stille til en jobsamtale, så de lavede videoer, hvor de svarede på de spørgsmål, der gik igen.

”Vi kunne se, at folk både var interesserede i at blive klogere på, hvad der er op og ned juridisk til en jobsamtale, og på, hvad man kan svare, hvis en arbejdsgiver for eksempel spørger, om man planlægger at få børn. Kommentarfeltet er en effektiv måde at blive klogere på, hvad folk synes er spændende, og så dele ud af den viden, man sidder på i sin organisation eller virksomhed,” mener Mia Christiansen.

. . . . . . . . . . . . . . . .

7 gode TikTok-råd

Ud fra Kommunikation og Sprogs TikTok-eksperiment har Mia Christiansen og Line Skydsgaard samlet syv råd til dig, der også vil se, hvad platformen kan.

1. Brug tid på appen, både før du går i gang og løbende. På den måde lærer du sproget og humoren at kende.

2. Hop med på trends. Når du bruger tid på appen, vil du begynde at spotte trends, som kan bruges til at formidle din virksomheds budskaber.

3. Brug en god hook. Hvis ikke du fanger folk i løbet af de første tre sekunder, scroller de videre. Start derfor dine videoer med en hook for at opbygge spænding som for eksempel ’gæt, hvad jeg lige har gjort’ eller ’tre måder at få flere følgere på’.

4. Brug lyde, der trender. TikTok prioriterer videoer, der bruger lyde, der trender. Hvis lyden i din video ikke trender, kan den være nok så god og alligevel ikke blive vist til nogen. På Tokboard kan du orientere dig om, hvilke lyde der trender hver uge.

5. Svar på brugernes spørgsmål. Hvis dit indhold når ud til mange, vil du opleve, at mange interagerer ved at stille spørgsmål eller kommentere på dit indhold. Svar på brugernes spørgsmål – eventuelt med en ny video. Kommentarsporet er også en god måde at finde ud af, hvad det er ved indholdet, folk godt kan lide.

6. Keep it simple. Videoer på TikTok behøver ikke være fyldt med effekter eller være avanceret klippet for at klare sig godt. Det kan derfor være en fordel at prioritere de simple trends.

7. Lav 21 videoer, og post tre om dagen i en uge, så vil du hurtigt se, at algoritmen pusher dit indhold ud til flere. Og du vil også se, hvilke temaer og hooks der fungerer bedst for din organisation eller virksomhed.

. . . . . . . . . . . . . . . .

Simpelt er godt

Hun og Line Skydsgaard fandt inspiration fra andre brugere på appen, og de prøvede sig frem med forskellige typer videoer.

”Overraskende nok var det ofte de videoer, der var lettest at lave, som klarede sig bedst og fik mest interaktion,” siger Mia Christiansen.
Derfor begyndte de hurtigt at fokusere på at lave simple videoer – det gav også mulighed for at reagere hurtigere på kommentarer og gribe temaer, som fangede folks interesse.

”Vi ville selvfølgelig gerne lave noget sjovt indhold, men samtidig havde vi jo også nogle budskaber, vi gerne ville kommunikere – for eksempel om, hvilke rettigheder man har på arbejdsmarkedet,” siger Line Skydsgaard, og hun mener, at mange brugere på TikTok gerne vil mere på platformen end at have det sjovt – de vil også gerne blive klogere.

Indtil videre er der desværre begrænset viden om brugerne på TikTok

Og hvem er brugerne?

Over få uger fik Kommunikation og Sprogs TikTok over 500.000 visninger, 14.000 likes og 600 kommentarer.

Et rigtig flot resultat. Men indtil videre er der desværre begrænset viden om brugerne på TikTok.

”TikToks analyseværktøj fortæller dig, hvornår dine følgere er aktive, deres køn, og hvor meget de interagerer med dit indhold, men du kan for eksempel ikke få deres alder at vide,” siger Mia Christiansen, som mener, at mange virksomheder er tilbageholdende med at afprøve platformen, fordi der er en fordom om, at det kun er børn, der bruger den.

Men ifølge TikTok-ekspert Malene Hold, der er Head of TikTok hos bureauet Kobbco, er brugerne ældre end mange tror, selvom hun desværre ikke kan afsløre, hvor meget ældre.

”De brugere, der interagerede med vores indhold, stillede spørgsmål om barselsrettigheder, løn under sygdom og jobsamtaler, så vi fik ikke indtryk af, at det var børn, vi kommunikerede med,” siger Line Skydsgaard. ●

Tekst / Anne Nimb
Foto / KS
Udgivet / September 2021

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
×Close search
Search