Skip to content

Case: Tilpasser kommunikation efter kontekst og stil

Tilpasser kommunikation efter kontekst og stil

Lyt til artiklen her:

I USA fremhæver Too Good To Go ikke nødvendigvis bæredygtige fordele. I Canada er kommunikationen hyperlokal. Og i Frankrig begår man sig på et ’modent’ marked. For Too Good To Go er det vigtigt at forstå den lokale kultur og kontekst, og det påvirker kommunikationen.

Tekst / Magnus Klarskov
Foto / PR
Udgivet / Marts 2023

“Vi tager højde for den politiske dagsorden omkring madspild og bæredygtighed, og hvor stor interessen for emnet er. Det betyder, at vores kommunikation i høj grad bliver tilpasset lokale forhold og tendenser på markeder.”

Det fortæller Kalimaya Krabbe, der er Global Head of PR i Too Good To Go, som er en dansk social-impact-virksomhed, der har sat sig for at bekæmpe madspild.

I dag har virksomheden mere end 70 millioner app-brugere fordelt på 17 forskellige markeder.

Den danske madspildsvirksomhed er født ud fra tanken om arbejdet med bæredygtighed.

“Bæredygtighed er ikke en ekstra tilføjelse til vores forretning, men et grundelement i vores business model. Det er en kernesøjle, der går hånd i hånd med vores overordnede forretning, kommunikation og strategi. Vi har ikke en særskilt CSR-afdeling eller kommunikationsstrategi for bæredygtighed, blot en kommunikationsstrategi,” siger Kalimaya Krabbe.

Hvordan arbejder I med kommunikation på tværs af de 17 forskellige markeder?
”Det er vigtigt for os at have en fleksibel tilgang til kommunikation på tværs af lande, da der kan være forskellige tilgange og fokus på bæredygtighed og madspild i forskellige lande og regioner,” siger hun.

Gør I det centralt fra København?
“Vi har en overordnet strategi, som lokale kommunikationsfolk følger i de forskellige lande. De har en puls på markedet, og så tilpasser de det til det lokale marked,” siger Kalimaya Krabbe.

Hun nævner som eksempel Canada, hvor kommunikationen tilpasses hyperlokalt, fordi man hos Too Good To Go oplever, at specifikke regioner har et større fokus og interesse for bæredygtighed end andre regioner.

“Vancouver på Canadas vestkyst er i langt højere grad bæredygtighedsdrevet end de andre regioner i landet, og dét betyder noget på den måde, som vi kommunikerer omkring madspild på,” siger Kalimaya Krabbe.

Vi har en overordnet strategi, som lokale kommunikationsfolk følger i de forskellige lande

Kalimaya Krabbe, Global Head of PR, Too Good To Go

Nuancer er en del af strategien

I dag har Too Good To Go mere end 1.100 ansatte fordelt på de 17 forskellige markeder. Og de følger globale strategier og retningslinjer, men ifølge Kalimaya Krabbe er nuancerne og forskellighederne i de enkelte markeder også en del af den overordnede kommunikationsstrategi.

Hvordan kommer det til udtryk i jeres k-arbejde?
“Frankrig er eksempelvis et meget modent marked, når det kommer til lovgivning om madspild, hvor der er indført en række love og politikker samt en national strategi for at bekæmpe madspild, modsat for eksempel USA, der ikke er helt så langt i forhold til lovgivning på området. Derfor kommunikerer vi på en måde, der er relevant og appellerer til det lokale marked,” siger Kalimaya Krabbe.

Kalimaya Krabbe
Vi tager højde for den politiske dagsorden omkring madspild og bæredygtighed, og hvor stor interessen for emnet er. Det betyder, at vores kommunikation i høj grad bliver tilpasset lokale forhold og tendenser på markeder.

Hvad kan det være?
“Det kunne for eksempel være at fremhæve andre relevante fordele ved at reducere madspild som det økonomiske aspekt i at få god mad til en tredjedel af prisen eller som forretning at sælge overskudsmad, som ellers ville være gået til spilde,” siger hun.

Så selvom de forskellige kommunikationsmedarbejdere fra de forskellige markeder følger en fælles global strategi og fælles retningslinjer, der sikrer en ensartet og effektiv formidling af Too Good To Go’s budskaber, så er man, ifølge Kalimaya Krabbe, meget opmærksomme på nuancerne og de forskelligheder, der er i hvert enkelt marked.

“Det sikrer, at vores budskaber bliver forstået og værdsat lokalt i markederne på en positiv og inspirerende måde, som opmuntrer til handling og engagerer vores brugere. Men det er også vigtigt, at man hele tiden evaluerer og tilpasser kommunikationen løbende. Der er en enorm styrke i deling af læring og erfaring fra kommunikationen i de enkelte markeder,” siger hun. ●

. . . . . . . . . . . . .

Tre gode råd

1. Skarp strategi
“For at sikre konsistent og god kommunikation på tværs af landegrænser er det vigtigt med en strategi, der kan overføres på en relevant og effektiv måde i alle lande.”

2. Kulturelle hensyn
“Det er altafgørende at tage hensyn til kulturelle forskelle i de enkelte lande og tilpasse kommunikationen til den lokale sammenhæng og kommunikationsstil.”

3. Løbende evaluering
“Evaluer, og tilpas løbende kommunikationsstrategiens effekt i de enkelte lande.”

Kilde: Kalimaya Krabbe, Global Head of PR, Too Good To Go.

. . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . .

Kort om Too Good To Go

En tredjedel af verdens mad bliver smidt ud hvert år. Dét vil Too Good To Go gøre op med. Gennem en app bliver forbrugere matchet med virksomheder, der har mad tilovers. Overskudsmaden bliver lagt i såkaldte lykkeposer, som forbrugerne kan købe billigere. I Danmark har mere end 2,8 millioner brugere downloadet appen, mens over 5.000 forretninger har brugt appen siden opstart. På verdensplan har appen over 70 millioner brugere fordelt på 17 forskellige markeder. De har tilsammen reddet over 198 millioner lykkeposer med overskudsmad, som svarer til mere end 495.000 ton sparet CO2. Too Good To Go var i 2022 den 7. mest downloadede mad- og drikkeapp på verdensplan og kom ligeledes i 2022 på det amerikanske nyhedsmagasin TIME’s årlige liste over de 100 mest indflydelsesrige virksomheder.

. . . . . . . . . . . . .

Tekst / Magnus Klarskov
Foto / PR
Udgivet / Marts 2023

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search