skip to Main Content

Ud over stepperne: Guide til succes som international webshop

E-handel vokser sig større og større, men meget af handlen foregår på udenlandske sider. Derfor er det vigtigt, at danske webshops formår at tage kampen op med de udenlandske kæmper. Der er dog store udfordringer indenfor sprog og kultur, når man bevæger sig udenfor Danmark, og manglende tilpasning til det lokale marked kan hurtigt komme til at betyde mistede kunder, og så kan eventyret været slut, før det nogensinde kommer i gang.

Del:

Hvis man som dansk virksomhed vil have succes med at skabe en international webshop, er der både faldgruber og muligheder, man skal holde sig for øje. Det har vi forsøgt at samle i denne guide. Du får indblik i praktiske regler, markedspenetrering, vigtigheden af sprog og kultur samt et kvalificeret bud på, hvor fremtidens e-handel vil foregå.

Hvilke praktiske regler skal man være opmærksom på?

Inden man som dansk virksomhed begiver sig på et digitalt udenlandsk eventyr, er der først og fremmest noget lovgivning og nogle regler, der skal være styr på. Hvis man ikke holder tungen lige i munden der, så kan en ekspansion til nye markeder hurtigt blive en fiasko. Det er måske ikke den sjoveste del af rejsen, men det er nok den vigtigste. Udover de regler man skal overholde for overhovedet at kunne drive en webshop i Danmark, er der ofte særskilte regler i hvert enkelt land, man går ind i, også selvom man har at gøre med et EU/EØS-land, hvor der ellers er en del fælles lovgivning. Ifølge Erhvervsstyrelsen kan der være forskellige regler for ’domæner, betalingstjenester, forsendelse, sprog, skat/moms, markedsføring, certificering, forbrugerrettigheder, køberet, cookies og persondata.’

Man kan derfor ikke gå ud fra, at bare fordi man rykker ind i et andet EU-land, kan man regne med, at de spilleregler, der gælder på den danske hjemmebane, er gældende på udenlandsk græs. Til netop dette formål har Erhvervsstyrelsen oprettet Indre Markeds Center til danske virksomheder, der skal i gang med udenlandsk e-handel. Her kan man få et overblik over, hvilke regler man skal leve op til på de nye markeder.

Et godt eksempel på, hvilke udfordringer man kan komme ud for som virksomhed, når man rykker ind på et nyt marked og ikke overholder reglerne for e-handel, er den amerikanske webshop, WISH. De sælger varer til usandsynligt lave priser gennem deres webshop. Lige nu kan man for eksempel købe et smartwatch sat ned fra 5.437 kroner til 110 kroner, eller et par uspecificerede sneakers sat ned fra 4.037 kroner til 91 kroner. Hvor førprisen kommer fra, er ikke umiddelbart til at gennemskue, men én ting er sikkert: hvis der er noget, du går og mangler, så er der gode chancer for, at det findes på WISH til en god pris. Nu er WISH dog kommet i problemer i Danmark, hvor Forbrugerrådet Tænk har været efter dem. De fandt nemlig sikkerhedsproblemer på 10 ud 25 produkter til børn. Problemet er, at selvom WISH er en amerikansk virksomhed, så bliver stort set alle produkter produceret i Kina. Og i Kina er der altså andre krav til, hvad produkter må indeholde, og formanden for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, var derfor for nyligt ude og advare imod produkter fra WISH i Berlingske Business: ”disse produkter kan være farlige for børn og lever [muligvis] ikke op til myndighedernes sikkerhedskrav.”

WISH risikerer derfor, at kontrolenheder i Danmark i fremtiden vil sætte en stopper for at sælge på det danske marked. Lignende udfordringer ville kunne udfolde sig for danske virksomheder, som prøver kræfter på et udenlandsk marked, og det kan derfor anbefales at gøre brug af Erhvervsstyrelsens Indre Markeds Center.

“Hvis man vil have succes med sin webshop, kræver det blandt andet en grundig markedsundersøgelse af efterspørgslen, kulturel indsigt og ikke mindst en god juridisk forståelse”

Hvordan kommer man ind på nye markeder?

Når man har fået styr på de praktiske ting og sikret sig, at man ikke laver nogle dumme fodfejl i den proces, så kan man kaste sig over de mere interessante opgaver. Det kan for eksempel være at vurdere, på hvilke markeder ens eventyr skal starte, og gennem hvilke kanaler man skal få folk ind på sin webshop. Når det kommer til udvælgelsen af det nye marked, giver det ifølge det digitale bureau Obsidian Digital god mening at kigge på vores nærmeste naboer først. De pointerer i en artikel i Berlingske Business, at hvis man vil have succes med sin webshop, kræver det blandt andet ”en grundig markedsundersøgelse af efterspørgslen, kulturel indsigt og ikke mindst en god juridisk forståelse.”

Det bliver der bakket op omkring af Fair-laan.dk’s direktør, Andreas Linde:
”Både Norge og Sverige er ligesom Danmark to utroligt købestærke nationer, og lige med vores ydelse kunne vi se, at der ikke var den store forskel på hverken det kulturelle område eller det juridiske […], så derfor valgte vi hurtigt at satse på det svenske marked med Fair-laan.se,” udtaler han.

Der kan derfor være god mening i at starte sin digitale udvidelse hos vores skandinaviske brødre og søstre. Og både i nabolandene og når man kommer længere væk hjemmefra, er det vigtigt, at man vælger de rette kanaler til at få forbrugere dirigeret elegant ind på virksomhedens webshop. Til netop det formål har Deloitte indsamlet erfaringer fra virksomheder, der allerede har etableret e-handel i udlandet, samt virksomheder der har planer om at åbne e-handel i udlandet. Her er det især bemærkelsesværdigt ,at 56 procent af de virksomheder, som påtænker at åbne e-handel i udlandet, ser sociale medier som væsentlige medier til at få succes. Som med alt andet er alfa og omega altid at tænke i indhold, der skaber værdi for forbrugeren. Ellers får man dem ikke til at trykke videre.

En endnu vigtigere kanal at tænke på, når der skal vindes markedsandele i et nyt land, er dog søgemaskineoptimering – eller SEO. Her angiver, ifølge Deloittes rapport, 93 procent af virksomheder, der har etableret e-handel i udlandet, og 81 procent af virksomheder, der har planer om det, SEO som det væsentligste markedsføringsmedie for at få succes i udlandet. Det er jo bemærkelsesværdige tal, og bestemt noget man som virksomhed skal være opmærksom på. Men Sprog og kultur har også en vigtig indflydelse på ens SEO-arbejde.

Hvorfor er sprog og kultur vigtigt at forholde sig til?

Når man snakker SEO, bliver man, ifølge oversætter og udvikler af den dansk-norske oversættelsesbot, NorBot, Louise Sverdrup, nødt til at have fokus på at kommunikere og markedsføre sig på de lokale sprog. Og her gælder det ikke kun hjemmesidetekster og produktbeskrivelser, også det, der hedder metadata, er vigtigt at få oversat. Det er den tekst, der dukker op ved hvert link, når man laver en Google-søgning. Her handler det rigtig meget om at skabe tryghed mellem din virksomhed og potentielle kunder. Som forbruger betyder markedsføring på ens modersmål bare meget:

“Skal man bruge en t-shirt og er nordmand, så skriver man ikke ’t-shirt’, så skriver man ’t-skjorte’

”Hvis man bliver mødt på sit eget sprog, så vil man føle sig mere tryg,” forklarer Louise Sverdrup. Og det er altså noget, man vil kunne mærke på omsætningen på virksomhedens webshop. Indflydelsen handler dog ikke bare om øget tryghed. Der er også en helt basal, praktisk forklaring på, hvorfor oversættelser til lokalt sprog er med til at sikre positive tal for din virksomheds salg:
”Skal man bruge en t-shirt og er nordmand, så skriver man ikke ’t-shirt’, så skriver man ’t-skjorte’. Og så ryger man jo ikke forbi ens side, hvis man har skrevet t-shirt. Af den årsag skyder man sig selv i foden, hvis man ikke oversætter,” siger Louise Sverdrup.

Manglende tilpasning til det lokale marked kan derfor hurtigt komme til at betyde mistede kunder, og så kan eventyret været slut, før det nogensinde kommer i gang.

Hvordan sikrer man sig for fremtiden?

Indtil her har artiklen haft fokus på, hvordan man skal forholde sig til e-handel i udlandet lige nu. Som digital kommunikationsrådgiver bliver man dog også nødt til at kunne give sit bud på, hvilke platforme man som internationalt opererende webshop skal have fokus på i fremtiden. Og her vil det bedste råd være at holde øje med, hvordan e-handelsmarkedet udvikler sig. Som det går lige nu, bliver Amazon og eBay stadig større og sætter sig på e-handel indenfor mere eller mindre alle brancher. Og det er på ingen måde usandsynligt, at fremtidens e-handel på fysiske produkter kommer til at foregå der i en sådan grad, at man som virksomhed bliver nødt til at indtænke de platforme i sin e-handel. Det er SEO-konsulent hos Obsidian Digital, Christian Bertelsen, enig i, og han ser en fremtid, hvor færre produktsøgninger vil foregå på Google:
”Amazon vil stå for en større del af de produktrelaterede søgninger, imens Google vil blive mere videns- og serviceorienteret, med mindre de formår at forny sig,” udtaler han til Berlingske Business.

Man skal derfor, afhængigt af hvad man som virksomhed lever af, tage stilling til, om virksomheden skal omlægge sin tilstedeværelse og finde vejen til produktbaserede sider som Amazon og eBay, eller om man føler sig mere hjemme på første side på Google. Den beslutning vil have stor indflydelse på, om forbrugeren finder frem til din virksomhed i fremtiden.

Vil du lære mere? Så dyk ned i nogle af kilderne til artiklen her:

https://erhvervsstyrelsen.dk/regler-e-handel
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/dk/Documents/consumer-business/Deloitte-international-ehandel.pdf
https://www.business.dk/company/internationale-giganter-presser-dansk-e-handel-danske-webshops-skal-satse
https://www.business.dk/annonce/kina-pakker-skal-kontrolleres-langt-mere

Artiklen er oprindelig trykt i KOM magasinet nummer 111, november 2018.

Del:

Tekst / Anne Nimb

Foto / Rawpixel på Unsplash

Udgivet / 2018

Få artiklen læst op her

Back To Top
×Close search
Search