skip to Main Content

“Vi sidder i båden sammen”

Lorem Ibsum

Demants topchef Søren Nielsen og kommunikationsdirektør Trine Kromann-Mikkelsen har været igennem mere end de fleste. Nu giver de et indblik i, hvordan deres samarbejde er.

Tekst / Uffe Jørgensen Odde
Foto / Mikal Schlosser
Udgivet / Februar 2022

Lyt til artiklen her:

Et hackerangreb, der endte med at koste mere end en halv milliard kroner. Et rebrandingprojekt, der tog 18 måneder.

Det er blot to af de sager, som har gjort samarbejdet mellem Demants administrerende direktør Søren Nielsen og kommunikationsdirektør Trine Kromann-Mikkelsen stærkere.

Det handler om tillid, faglighed og en fælles forståelse af, hvad kernen i forretningen og kerneforretningen er, forklarer de, der for alvor indledte deres samarbejde, da Søren Nielsen i 2017 blev udnævnt til topchef for den danske høreapparatgigant.

Søren: “Vores samarbejde er tæt, det er baseret på tillid, åbenhed, diskussion og dialog. Når jeg er blevet forvirret over et eller andet, så spørger jeg Trine. Der er for eksempel mange samfundstemaer, som kan være relevante for os at reagere på, og der ringer jeg og tømmer hovedet. Og så kan jeg blive ramt af spørgsmål fra Trine om, hvad jeg skal tænke over, inden jeg gør det ene eller det andet. Hvad er det kommunikationsmæssige dilemma?

Hvordan vil det se ud og påvirke vores omdømme? Det kan være alt fra en intern sag til et større samfundsemne, som ikke er givet på forhånd – særligt når man er en global koncern.”
Trine: “Dialogen, afstemningen og sparringen bygger grundlæggende på rigtig meget tillid. Vi er også ret forskellige. Jeg går måske mere i tænkekammer og analytisk mode, mens Søren af natur er mere handlekraftig og søger hurtige beslutninger. Den vekselvirkning og diversitet er god. Så er det også en kæmpe gave at arbejde med en, som både kan og gerne vil kommunikation og bæredygtighed, som er mine ansvarsområder.”

Det lyder som om du, Trine, af og til hiver i håndbremsen?
Trine: “I hvert fald på mine fagområder. Det er også det, jeg er ansat til. Hvis Søren kom med kommunikationssvarene på forhånd, så ville jeg ikke have den rolle, som efterspørges. Den tillidsfulde relation mellem kommunikationsrådgiveren og lederen er også en tendens, jeg har mærket fra tidligere. Man afsøger mere og mere muligheder i stedet for automatisk at lægge en løsning ned over en sag.”

Søren: “Det begynder også med en erkendelse fra min side af, at kommunikation er noget andet, end dengang jeg begyndte i virksomheden, hvor der var 1.000 ansatte i verden og 100 på hovedkontoret. Kommunikation skal tages meget alvorligt. Man kan ikke lade være med at kommunikere. Det er også kommunikation. Jeg har enorm respekt for, at man skal veje sine ord med omhu. Samtidig er jeg meget spontan og intuitiv. Det kan være en farlig kombination, og derfor er jeg nødt til at have en, jeg kan læne mig opad.”

Hvordan håndterer I uenigheder – dels strategiske, men også dem, der kan opstå undervejs i håndteringen af en sag?
Trine: “Jeg kan ikke komme i tanke om deciderede uenigheder, men vi taler meget om nuancer, vinkler og alternative tilgange til forslag. Men det handler egentlig bare om, at vi begge er lyttende og har gensidig respekt.”

Jeg kan agere på baggrund af min faglighed, så når jeg kommer med min rådgivning, bliver der lyttet, ligesom jeg også lytter til andres input til mine ideer

Trine Kromann-Mikkelsen

Søren: “Robuste løsninger kommer som regel, når der er nogen, som ser anderledes på ting, end man selv gør. Hvis man ikke forstår det, får man ikke lavet gode høreapparater, god markedsføring, gode salgsresultater eller rekrutteret gode folk. Det er helt grundlæggende i ledelse, at hvis man ikke er klar over, at man har blinde vinkler, så kommer man ingen vegne. Det er meget få mennesker, der kan gennemskue det hele. Når det handler om, hvad der er den bedste branding for Demant, så er det klart en kommunikationsfaglig diskussion, men når Trine og jeg taler om samfundsmæssige eller politiske emner, så bliver det mere komplekst, fordi det bringer menneskers følelsesmæssige og politiske ståsteder i spil. Der er det enormt vigtigt, at man lige tænker sig om, inden man bare farer afsted over marken. Og der supplerer vi hinanden godt.”

Blå bog:

Navn: Søren Nielsen
Alder: 51 år
Uddannelse: Cand.polyt., industriel forvaltning, DTU
Stilling: Siden 2017 administrerende direktør, Demant
Tidligere job:
– Viceadministrerende. direktør, Demant
– Chef for høreapparatdivisionen Oticon

Kommunikation var det allervigtigste

Hvornår har I været pressede?
Søren: “Da vi den 3. september 2019 sad med håret i postkassen, og der var nogle, der havde angrebet vores it-systemer, og vi selv slukkede alle vores computere (Demant blev da udsat for et hackerangreb, red.). Vi var i en situation, som vi aldrig havde været i før. Og pludselig sidder der 10-12 mennesker rundt om et bord, som får at vide, at for tre timer siden slukkede alt it i koncernen – og at der er en forsigtig antagelse om, at vi om tre dage måske kan begynde at sende e-mails til hinanden.”

I den situation er det måske ikke naturligt for en topchef som dig, Søren, at tænke i kommunikation?
Søren: “Nej, men jeg fandt ud af meget hurtigt, at det var det allervigtigste, fordi Trine sad ved siden af og sagde: ‘Det er meget fint, at I er ved at løse alle problemerne, men vi skal lige huske, at der er 15.000 mennesker, som ikke ved, hvad der foregår. Hvordan får vi fat i dem? Hvad skal vi sige til dem?’ Hele kommunikationsnødberedskabet blev rullet ud af Trine, der selvfølgelig sad med under den allerførste briefing og i styregruppen efterfølgende.”
Trine: “Det var naturligt for mig at tage den rolle, fordi jeg ved, at der er stor tillid til mig fra både Søren og de øvrige i ledelsen. Jeg kan agere på baggrund af min faglighed, så når jeg kommer med min rådgivning, bliver der lyttet, ligesom jeg også lytter til andres input til mine ideer. Det skete også i den situation. Der er ikke én, der bliver sat ind i et rum, hvor alle andre kigger på vedkommende som ansvarlig for, at et problem bliver løst. Man er en del af et hold, der løfter i flok.”

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Søren om den vigtigste kompetence, som Trine besidder:

“Hendes refleksion og nysgerrighed. Jeg er virkelig, virkelig imponeret over og tryg ved, at når Trine har tænkt sig om, så er det noget af meget høj kvalitet. Også når hun får en feedback, der er anderledes, end hun havde forventet, så er der en nysgerrighed over, hvorfor den reaktion kom. Den forståelse, der kommer ud af det, er det, der skaber de gode løsninger.”

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Trine om den vigtigste kompetence, som Søren besidder:

“Hvis vi holder os indenfor fagområdet kommunikation, så er Søren en sindssyg dygtig kommunikatør. Det betyder også, at jeg kan få lov til at arbejde, rådgive eller være med i båden, fordi han synes, at kommunikation er vigtigt. Hvis jeg ser på Søren som leder, så er det en kombination af både en menneskelig forståelse og et kæmpe drive.”

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

En del rådgivere oplever, at det kan være svært at få en chef til at gøre noget, som vedkommende ikke selv ønsker eller ikke selv har fået ideen til. Hvordan arbejder du med Søren i den henseende?
Trine: “Det første år, jeg var ansat, var også et transitionsår, hvor Søren var på vej ind i CEO-rollen, og det var i virkeligheden ikke helt på plads, hvad man skulle bruge sådan en som mig til, så det år blev også brugt på, at vi så hinanden an. Der var to ting, der kom på plads i den periode. Den første var, at jeg ikke skulle være sådan en, der samlede alle bolsjer op og suttede på dem – altså ikke springe på enhver kommunikationsmulighed. Og den anden var, at jeg ikke skulle blæse en masse farverige balloner op i den forstand, at vi er seriøse og troværdige i vores budskaber. Demant ville gerne have en kommunikationsdirektør, som vil beskæftige sig med, hvad Demant er for en virksomhed, hvad den vil, hvad den skal, hvad CEO’ens kommunikative rolle skal være og så videre. Og siden da har jeg oplevet, at Søren lytter og bakker op om mine ideer – når de er kvalificerede vel at mærke.”
Søren: “Der er ingen tvivl om, at en af de ting, som jeg, da jeg fik min nuværende position, godt kunne se, var behovet for at have en som Trine. Vi er blevet en ufattelig stor gruppe på relativ kort tid. Vi var 5.000 for 10 år siden, og for fem år siden var vi 10.000 – og nu er vi 18.000. Når det går så stærkt, og man køber virksomheder, så kommer spørgsmålet: ‘Hvem er det, vi er?’ Der er det super vigtigt, at der er en, som forstår, hvad det er, vi forretningsmæssigt skal og ikke skal. Man skal kunne forstå kernen i forretningen og kerneforretningen. Kun hvis man gør det, kan man kommunikere rigtigt. Og det var den proces, vi var igennem det år.”
Trine: “Og når vi i dag går i en bestemt retning, er det ikke, fordi jeg vil i den retning, men fordi der er skabt en fælles forståelse for, at det er den rigtige retning.”

Blå bog:

Navn: Trine Kromann-Mikkelsen
Alder: 46 år
Uddannelse: Cand.mag., PR, RUC
Stilling: Siden 2016 kommunikationsdirektør, Demant
Tidligere job:
– Kommunikationschef/pressechef, SAS
– Kommunikationsrådgiver, TDC
– Partner, Help PR

Hvad har hackerangrebet betydet for jeres samarbejde?
Søren: “Når man så havner i sådan en situation, som vi gjorde, så bliver samarbejdet endnu stærkere, fordi vi har stået på den samme brændende platform.”
Trine: “Når jeg ser tilbage, er det ikke fordi, vores relation har ændret sig grundlæggende. Vi talte også sammen i weekenderne før den krise. Vores brandrelancering var også en stor ting for vores samarbejde, hvor der også var sorger og glæder undervejs. Så vi kendte hinanden godt i forvejen, og det blev bestyrket.”
Søren: “Under rebrandingprojektet (der varede fra 2017 til 2019, red.) var vi helt inde og skrue i virksomhedens kerne. Jeg vil ikke sige, at vi var uenige, men jeg kan huske, at jeg sendte Trine ud i organisationen flere gange, fordi jeg kunne mærke på folk, at den ikke helt sad i skabet tidligere i processen. I den situation var det ikke tiden, der var vigtigst. En kunstigt sat deadline skulle ikke styre, hvornår vi var færdige. Det skulle sidde lige i skabet. Du har kun ét slag med battet – og bolden skal helt ud på tilskuerpladserne. Det skal virke.”

Hvem tager kuglerne?

Det peger ind i ansvaret – og hvem der tager kuglerne, hvis noget går galt. Hvordan arbejder I med den dimension?
Søren: “Når rådgiveren er intern, så er det hip som hap. Vi kan synke sammen, men det er ikke sjovt.”
Trine: “Jeg føler, at Søren vil tage kuglerne for mig, såvel som jeg vil tage kuglerne for mine medarbejdere. Men jeg er ikke bange for at tage en kugle selv, hvis der er noget, jeg burde have set.”
Søren: “Jeg betragter faktisk ikke Trine som rådgiver – det lyder som en ekstern. For så er det jo netop, at Trine står på kajen, og jeg sidder nede i båden. Vi sidder i båden sammen, hvor vi har noget arbejde, vi skal have gjort. Det er en fælles opgave. Det handler om at løse noget for Demant. Jeg får en masse rådgivning om, hvad der kan være rigtigt og forkert, men det er på opgaver, som vi skal have løst sammen.” ●

Tekst / Uffe Jørgensen Odde
Foto / Mikal Schlosser
Udgivet / Februar 2022

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search