Skip to content

14 veje til succes med nyhedsbrevet

14 veje til succes med nyhedsbrevet

Den faste plads i indbakken hos kunder og samarbejdspartnere handler ikke kun om indhold. Teknik, design, strategi og timing er væsentlige ingredienser. Få eksperternes bedste tip.

Tekst / Magnus Klarskov og Uffe Jørgensen Odde
Foto / PR
Illustration / Maj Ribergård
Udgivet / Februar 2023

Lyt til artiklen her:

Nyhedsbreve har de senere år fået en større plads i kommunikationsmikset hos mange virksomheder.

Årsagen er blandt andet et stigende fokus på loyalitets- og fordelsprogrammer, hvor nyhedsbrevene spiller en hovedrolle sammen med blandt andet apps og ønsket om større ejerskab og kontrol over (kunde)data.

Men der er også mange faldgruber. For ét er at klikke på ‘send’-knappen – noget andet er at blive åbnet, læst og siden besøgt og handlet hos.
Kommagasinet har på disse sider bedt tre profiler, der alle er specialiseret i nyhedsbrevsdisciplinen, om at dele ud af deres viden.

1.

Tidspunkt, afsender og emnefelt
Er timingen forkert, kan afsender og emnefelt være nok så tillidsvækkende og interessant – e-mailen bliver ikke åbnet. Derfor er det vigtigt at teste timingen af dine nyhedsbreve, så du rammer dine modtagere lige dér, hvor de har tid til at beskæftige sig med dit budskab.

David McNally

2.

Få styr på det tekniske
Du bør som minimum sikre dig, at SPF, der indeholder oplysninger om hostnavn og IP-adresser, og DKIM, som er en form for digital signatur, er korrekt sat op i dit e-mailmarketingsystem. Det er to tekniske opsætninger, der kan gøre en afgørende forskel for, om din e-mail lander i modtagerens spamfilter eller indbakke. Din udbyder skal kunne hjælpe dig med opsætningen, så det nemmeste er at forhøre dig hos deres support.

David McNally

3.

Tjek din leveringssikkerhed
Værktøjer som Glockapps.com kan hjælpe med at se, hvor godt dine e-mails leveres. Rammer de indbakken eller spamfolderen? Og, vigtigst af alt, hvad kan du gøre for at løse eventuelle problemer? GlockApps er ikke gratis, men en lille forbedring i leveringssikkerheden kan ofte øge omsætningen en del.

David McNally

4.

Du skriver til en person
Selvom du kalder det et nyhedsbrev, er det reelt en e-mail til en person. Tænk hele tiden på modtageren, når du skriver. Husk, at det er en samtale. Man kommer rigtig langt ved at tænke på almindelig høflighed og venlighed.

Kirsten Dinesen

5.

Få styr på din afsender
Nej, det er ikke fedt at få en mail fra no-reply@firmanavn.dk. Det nedsætter åbningsraten med 23 %. Jeg vil hellere have en mail fra ’Nyheder Firmanavn’ eller ’Hej Firmanavn’.

Kirsten Dinesen

Kort om eksperten David McNally

Administrerende direktør i Ubivox ApS, der leverer tekniske løsninger til nyhedsbreve. Siden 2003 har han arbejdet med e-mail, e-mailmarketing, nyhedsbreve og online kommunikation. Specialiseret indenfor teknikken bag.

6.

Undgå den dumme fejl
’Afmeld dette nyhedsbrev’, som ligger per default i toppen af en mail. Det betyder også, at der i preview i mailboksen vil stå “unsubscribe”. Det behøver vi ikke minde læserne om. Sørg for, at sådanne links altid ligger i bunden af mailen.

irsten Dinesen

7.

Giv dem en chance
Giv dem, der ikke åbner din mail, en chance. Send nyhedsbrevet en ekstra gang til alle dem, der ikke åbnede det første gang. Måske overså de det. Det øger Response Rate med 38 % at segmentere og sende ud til de kontakter, som ikke har åbnet/klikket på en besked i løbet af de sidste 18 måneder. Og jeg har endnu ikke oplevet, at nogen er blevet sure, fordi de fik den samme mail to gange.

Kirsten Dinesen

8.

Smid dem ud
Send dem, der aldrig åbner dine email, en ’sidste chance’-mail. Hvis de heller ikke åbner den, så smid dem ud. 92 % af dem, der unsubscriber, er dem, der ikke har åbnet eller klikket på e-mailen i over 12 måneder.

Kirsten Dinesen

Kort om eksperten Kirsten Dinesen

Direktør i Frontpage og har beskæftiget sig med nyhedsbreve lige fra de trykte til e-mail. Underviser desuden på DMJX og afholder kurser i nyhedsbreve.

9.

Giv noget af værdi
Det er vigtigt at give dine subscribers noget, de vil have og finde nyttigt i dit nyhedsbrev. Det kan være nyheder, tips, rådgivning eller andre former for indhold, der gør en forskel for dem.

Casper Ackermann

10.

Hav klar KPI
Find ud af, hvad det er, du skal opnå med din e-mailmarketing. Er det at drive leads til dit salgsteam? I så fald skal din e-mailmarketing have en markant anden struktur, end hvis det udelukkende er engagement, som du er ude efter.

Casper Ackermann

11.

Vær regelmæssig
Det er vigtigt at sende dine nyhedsbreve ud regelmæssigt for at holde din målgruppe engageret. Vælg en fast frekvens, for eksempel en gang om ugen eller en gang om måneden, men vær samtidig ikke bange for at teste en øget frekvens af for at se, hvordan det påvirker din performance.

Casper Ackermann

12.

Gør det nemt
Sørg for at have en klar og nem tilmeldingsproces, så det er let for folk at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Og husk at teste forskellige leadmagneter af på tværs af forskellige medier. På den måde kan du identificere, hvor du kan skaffe flest kvalitets-subscribers til den lavest mulige enhedspris.

Casper Ackermann

Kort om eksperten Casper Ackermann

Stifter og Managing Partner i e-mailmarketingbureauet Ackermann. Har desuden gæsteforelæst på CBS og talt på både nationale og internationale konferencer om e-mailmarketing.

13.

Vær klar, præcis og attraktiv
Sørg for at være klar og præcis i dine nyhedsbreve, så læserne ved, hvad de kan forvente, og hvad der er i dem. Brug attraktive emnelinjer for at fange læserne, og få dem til at åbne dit nyhedsbrev, og brug billeder, grafik og andre visuelle elementer for at gøre dit nyhedsbrev mere attraktivt og engagerende.

Casper Ackermann

14.

Segmentér og mål
Segmentér dine lister for at sende målrettede nyhedsbreve til specifikke målgrupper og sikre, at du leverer indhold, der er relevant og nyttigt for dem. Mål, og analyser dine nyhedsbreve for at se, hvad der virker, og hvad der ikke gør, og juster derefter dine strategier for at opnå bedre resultater.

Casper Ackermann

Tekst / Magnus Klarskov og Uffe Jørgensen Odde
Foto / PR
Illustration / Maj Ribergård
Udgivet / Februar 2023

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search