Skip to content

Biip – biip: Robotvirksomheder bruger også kommunikation

I takt med at robotindustrien vokser i Danmark, er der ikke blot efterspørgsel efter ingeniører, men i høj grad også dygtige kommunikationsfolk, der kan være med til at skabe en spændende diskurs for den nye teknologi i vores samfund.

Øst for Odense ligger der et erhvervsområde, som har den største koncentration i Danmark af virksomheder, der arbejder med robotter, droner og andre intelligente løsninger. Det er ikke for meget at kalde området for ’Danmarks Silicon Valley’, for det er her, det er lykkedes at skabe et kraftcentrum for viden og udvikling af højteknologiske robotløsninger og droner, som vi for få år siden kun kunne se for os i fantasien.

Mange af virksomhederne er start ups eller spinoffvirksomheder fra start ups, og det er virksomheder, der vokser hurtigt i disse år. Det er virksomheder, der har brug for professionelle medarbejdere, ikke bare til at udvikle teknologien, men også til at markedsføre og kommunikere.

Én af disse virksomheder er Blue Ocean Robotics, som har en ambitiøs vision: Den vil være førende partner i at skabe og kommercialisere robotter til slutbrugere, partnere og robotmiljøer – over hele verden.

“Robotteknologi er en anden verden for mange i den almindelige befolkning

”I Blue Ocean Robotics er vi opmærksomme på, at robotteknologi er en anden verden for mange i den almindelige befolkning. Vi har derfor ansvaret for at dele nyheder og sager om den innovative udvikling, problemerne og mulighederne i de teknologier og løsninger, vi skaber,” siger Thomas Midtgaard-Jørgensen, Vice President Marketing.

Sammen med Maria Madsen, der blev ansat som community coordinator i august 2017, står han for kommunikation og marketing i virksomheden, der siden starten i 2013 er vokset til snart 50 medarbejdere i Danmark og omkring 100, hvis man tæller spinoff- og partnervirksomhederne i hele verden med. Indtil nu er der udviklet 46 forskellige robottyper, der kan bruges i undervisningssektoren, sundhedsvæsenet, fremstillingsvirksomheder, eller hvad med en luksusudgave af en robotgræsslåmaskine, der er produceret af Ferrari og også ligner en Ferrari? Perfekt, hvis du har en slotshave, du skal have slået græs i.

Robotter og livskvalitet

”Vores fokus er ikke kun på udvikling af nye robotter, men også på hvordan robotteknologi kan skabe bedre livskvalitet, produktivitet og arbejdsvilkår for mennesker og erhvervslivet. Jeg skal være med til at sprede en robotteknologisk diskurs for offentligheden og for potentielle partnere og dermed visualisere fremtidens muligheder,” siger Maria om sin nye stilling.

9 ud af 10 produkter i Blue Ocean Robotics er ikke set før, for Blue Ocean Robotics lægger vægt på at befinde sig i netop det blå ocean, hvor der ikke er konkurrence – endnu. Og der er mange ting, der ikke er skabt endnu, men man er også meget bevidst om, at man formentlig ikke er den eneste, der har set et behov eller fået en ide.

”Så vi ligger i nogle tilfælde på grænsen til det røde ocean, men så skal det være omkostningseffektivt og kunne skaleres op til mersalg,” siger Thomas Midtgaard-Jørgensen og nævner eksempler på robotter, der er udviklet: Et køleskab med hjul, der kan transportere mad og medicin, en skraldespand, der kan køre rundt i lufthavnsterminalerne, så du kan smide affald ud, når den kommer forbi, en robot, der kan lære børn at regne og en desinfektionsrobot, der kan fjerne 99,9 procent af bakterierne på en hospitalsstue ved hjælp af lys, der nedbryder dna i bakterierne. Med sådan en robot kan du på 10 minutter desinficere en stue, og den kan selv tage elevatoren bagefter og køre ned i kælderen.

Ingen tvivl om at der er mange spændende arbejdsopgaver og karrieremuligheder for kommunikations- og marketingfolk i industrivirksomhederne og nu også robotindustrien, men hvad er det konkret, man arbejder med, og hvilken rolle spiller man i en virksomhed som Blue Ocean Robotics?

“Vi definerer vores målgruppe og persona meget bredt”

Historier er en kernekompetence

Thomas og Maria fortæller, at de faktisk kommer ind meget tidligt i en proces:

”Vi er med helt fra projektstart, det vil sige fra det niveau hvor der blandt andet skal findes et navn, som gerne skal være mere end et projektnavn. Vores afdeling hjælper med kommercialisering, man kan i princippet ’leje’ os til at lægge nogle timer i et projekt. Efter design- og udviklingsfasen skal budskabet bredes ud. Vi definerer vores målgruppe og persona meget bredt for at få alle influenter med, både slutbrugeren, den der stemmer, og dem der bestemmer økonomisk og fagligt, så vi vil gerne have noget medieomtale, både i medier som er teknologisk funderede, for eksempel healthtechmedier, men også populærmedier, som for eksempel TV2 Fyn. Men vi bruger også sociale medier til at sprede nyheder og til storytelling. Vi er aktive på Facebook, LinkedIn og Twitter. Og vi bliver fulgt af mange forskellige. På Facebook er det meget alle medarbejdernes personlige netværk, der følger os, fordi det er sjovt at følge deres ven. Det er det nære netværk. På LinkedIn er det business, det vil sige folk der har en økonomisk -, faglig -, investerings- eller rekrutteringsvinkel. Plus folk der gerne vil holde sig orienteret om, hvad der sker. Vi er frontrunnere, så koncern-sproget er engelsk, og vi har en del følgere fra hele verden.”

“Det er den historie, vi arbejder med”

”I robotverdenen er det koder og tal, som er det dominerende sprog, og heri ligger udfordringen for kommunikationsfolk. At kunne omformulere tekniske detaljer til interessante og fængende historier er både udfordrende, men også utrolig spændende, idet vi er med til at skabe en særlig robotdiskurs. Der er rigtig mange debatter om, at robotterne tager vores arbejde. Vores perspektiv er, at de arbejder for mennesker, at der er et behov for det, og at vi har en løsning. Det er den historie, vi arbejder med,” siger Maria.

Maria Madsen i Odense og Thomas Midtgaard-Jørgensen på ferie i sydeuropa taler sammen via en beam, som er en telekommunikationsrobot. Foto: Carsten Bundgaard

”Det kan hurtigt blive følelsesladet, så vi arbejder med fakta og med case-stories. Robotterne er der og er med til at gøre en forskel. Små konkrete historier. Der er en samfundsmæssig og en teknologisk diskurs, og vi forsøger at balancere det med, at det kan godt være, den tager nogle job nu og her, men hvis du kan omstille dig til den nye teknologi, skubber du dig selv ind et sted i værdikæden, hvor du for eksempel kan styre en mere omfattende proces, end du gjorde før,” mener Thomas.

I Blue Ocean Robotics er det en kernekompetence at kunne fortælle historier, og de skriver en hel del artikler ud fra en storytellingmodel, hvor man går ind og kigger på, hvilke influenter man har at arbejde med i sine historier.

“20 procent handler om os, 80 procent om partnere og løsninger”

”Vi bruger blandt andet at tale med interessenter, som kunne have interesse i denne form for løsning. Og så går vi ind og ser på, hvordan det skal bygges op, om der skal flere historier for at ramme forskellige målgrupper. Vi arbejder med citater, ofte eksterne ud fra en 80/20 model. 20 procent handler om os, 80 procent om partnere og løsninger og den forskel, de gør. Vi vil gerne nævnes, men det skal være løsningen og personerne omkring, der skal i fokus. Og så skal det deles, og der bruger vi intern kommunikation til at få medarbejdere og andre tæt på virksomheden til at gøre det. Vi er en flad organisation, og vi har en forpligtelse som medarbejdere til at dele historierne. Vi har også en klart defineret afrapporteringsstrategi i forhold til både kampagneplaner og projekter på ugentlig basis. Vi går efter en KPI, som vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at nå.”

”Vi er ikke bekymrede for, at vi mister vores job, for der skal stadig være et menneske, der fortæller historier. Teknologien kan ikke tage over for den følelsesvægt, der ligger i ordene,” slutter de to robot-eksperter.

Artiklen er oprindelig trykt i KOM magasinet nummer 106, oktober 2017.

Tekst / Anne Nimb

Foto / Carsten Bundgaard

Udgivet / Oktober 2017

Back To Top
Search