Skip to content

Det er vigtigt , at du selv skaber dit personlige brand… ellers gør andre det for dig

Det er vigtigt, at du selv skaber dit personlige brand… ellers gør andre det for dig

På samme måde som vi kender det fra virksomheder, der skaber et varemærke med corporate branding, skaber vi som mennesker vores eget image gennem personlig branding. Men hvordan gør du?

Tekst / Anne Nimb
Udgivet / December 2022

Lyt til artiklen her:

I sidste ende skal omgivelsernes opfattelse af din personlighed og faglighed skabe din position på arbejdsmarkedet. Det kan være vigtigt, uanset om du er en nyuddannet, der skal etablere din plads på arbejdsmarkedet, eller en erfaren kommunikatør, der vil bygge et brand indenfor dit fag.

erfor går personlig branding nok aldrig af mode. Men personlig branding handler ikke om at skabe et glansbillede af dig selv. Det gælder om at være autentisk. Det kan måske være svært nok i sig selv at være autentisk, men det handler om at tænke og stole på, at lige præcis det, du kan, har en værdi. Det er egentlig ikke mere kompliceret end det.

Overordnet set er personlig branding at skabe et image for en person, det vil sige en generel opfattelse af personens personlighed, værdier, kompetencer og fremtoning. Og vejen til et stærkt personligt brand går gennem en gennemtænkt branding- og kommunikationsstrategi. Det er rammen for, hvordan der kommunikeres til andre personer, så de opfatter den brandede personen, som personen gerne vil opfattes.

Strategien er i centrum, før du går i gang med personlig branding

For at skabe et stærkt image skal du have en langsigtet strategi. Strategien er den røde tråd i din kommunikation. Det er også din handlingsplan, som kortlægger, hvad du skal gøre for at skabe dit personlige brand. Og uden en sammenhængende strategi vil du opleve, at dit brand nemt bliver usammenhængende eller meget generelt.

Her er nogle ting, du kan overveje, når du vil lægge en strategi for dit personlige brand:

1. Hvilken virksomhed og/eller branche vil du gerne positionere dig indenfor, og hvordan kan du lave research til at finde de krav til branding, der findes i den virksomhed/branche? Din branding skal være forskellig, hvis du skal positionere dig i bureaubranchen i stedet for i det offentlige.

2. Hvordan vil du designe din egen profil? Hvilke aspekter af din faglighed vil du særligt lægge vægt på, hvad er historien specifikt om dig? Tænk gerne med fokus på storytelling – hvordan du fortæller den gode historie om dig selv, så virksomheden kan koble dit brand med dig som fagperson og medarbejder.

3. Hvilke platforme og værktøjer vil du bruge? De fleste bruger LinkedIn, da det er en oplagt platform, hvor du kan optimere både din profil, lave opslag, video og interagere med andre i en faglig kontekst. Men det kan også være andre sociale medier, i din interaktion med dit netværk, eller andre platforme, du har til at formidle din faglighed.

Du kan også bruge følgende checkliste, som gennemgår en håndfuld relevante overvejelser:

1. Hvem er din målgruppe og hvor kan du nå dem?

2. Hvordan skiller du dig ud fra mængden?

3. Hvordan kan du bedst vise målgruppen hvad dine værdier og holdninger er?

4. Hvilken sprogbrug passer bedst til dig, og hvordan appellerer det til din målgruppe?

5. Er din profil på SoMe i overensstemmelse med dine ønsker?

6. Har du brug for et website?

7. Er dit netværk som du gerne vil have det eller skal du gøre mere her? Og hvem skal du have fat i?

8. Er dit navn nemt at huske og stave?

9. Hvad er dine succeskriterier?

Når du har lagt din strategi og gennemgået dine mål og platforme, er det bare med at få det ud i verden.

LinkedIn er et fremragende værktøj til personlig branding – men der er også andre

LinkedIn har mange fordele, når det kommer til dit professionelle personlige brand. Hele formålet med platformen er nemlig at sælge dig selv som fagperson til potentielle samarbejdspartnere og arbejdsgivere, så hvis du vil i gang med personlig branding, er det et fremragende sted at starte.
Og at være synlig på LinkedIn kræver faktisk ikke alverden. Du kan eksempelvis starte med at beslutte dig for at sætte en time af hver uge, hvor du fokuserer på nogle af de mange muligheder, LinkedIn tilbyder som platform til branding:

Vis din ekspertise og faglighed ved at dele ud af inspiration. Du kan skrive opslag, dele relevante artikler, lave små videoer om dig og dine mål, eller skrive blogs om et emne, du er interesseret i. Alle har deres egen måde at gøre det på – find den, som passer for dig.

Opdater din profil, også gerne med noget nyt og aktuelt. Link til relevante artikler eller produktioner, du har lavet, opdater dine tidligere stillinger med opgaver, der er relevante, oversæt din profil til et nyt sprog, eller gennemgå den med et kritisk øje for SEO. Det er ofte arbejde, som belønnes med højere placering i søgealgoritmen – men det hjælper også dig selv til at have en bedre forståelse af det brand, du sælger.

Plej relationerne i dit professionelle netværk, og udvid det løbende med nye relevante kontakter. Og brug gerne dine kontakter, både for viden og inspiration og for at lære af, hvordan de etablerer deres eget brand.

Like, del, og kommenter relevante opslag fra nyhedsstrømmen. Det behøver ikke tage meget tid eller energi, for LinkedIn-
algoritmen belønner al interaktion på platformen og vil koble dig tættere på emner og personer, du interagerer med.

Bed gamle kolleger, samarbejdspartnere, studiekammerater og andre om at give dig anbefalinger på områder, du gerne vil brandes på, da det vil øge din troværdighed. Husk selv at give anbefalinger til andre.

Hold skruen i vandet… også når det går godt

Overvej selvfølgelig løbende, hvem dine målgrupper på LinkedIn er, og hvordan du kommunikerer med dem. Er dit formål at være attraktiv til jobsøgning, er det ikke tilstrækkeligt at signalere det med den grønne cirkel overfor dit netværk. Så skal du have en kompetenceprofil, som headhuntere og recruitere kan spejle sig i, og gerne på andre måder udvise interesse og kompetence indenfor dit område.

Og LinkedIn er selvfølgelig kun én platform. For nogle vil det at være tydelig på andre sociale medier have en større brandingværdi, eksempelvis hvis man som SoMe-ansvarlig vil vise sine produktioner – og så er det selvfølgelig her, du skal lægge størstedelen af dit arbejde. Men sørg alligevel for, at det peger tilbage til LinkedIn, så du har et konsistent brand på tværs af platforme.

Hold dit personlige brand i live

Når du har etableret et stærkt personligt brand – og vedligeholder det – så vil det i sig selv give flere jobmuligheder eller attraktive samarbejdspartnere, eller hvad formålet måtte være med netop din personlige branding. For lægger du kommunikationen omkring dit personlige brand på hylden, så kan du regne med at miste kontrollen over dit image – og så risikerer du enten, at du går i glemmebogen, eller at andre vil skabe dit image for dig.

Derfor er det vigtigt at følge den langsigtede strategi for dit personlige brand – hold skruen i vandet… også når det går godt.

Med en gennemtænkt strategi er du tættere på succes. Men essensen i personlig branding er faktisk ret simpel: Skab troværdighed, og vær unik. ●

Tekst / Anne Nimb
Udgivet / December 2022

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search