Skip to content

Facebook vokser op

Etik i kommunikation:

Facebook
vokser op

Hvis man vil skabe verdens største digitale platform og forbinde folk på tværs af hele kloden, kan man ikke lægge plads til hvad som helst. Det har Facebook lært på den hårde måde.

Tekst / Lars K. Jensen
Foto / Ernst Poulsen og Unsplash
Udgivet / Marts 2019

With great power comes great responsibility. Citatet, der ikke stammer fra en stor politisk tænker, men en figur i tegneserien ‘Spiderman’, passer godt på Facebooks seneste år.

Her har Mark Zuckerberg og resten af Facebook lært, at der følger et stort etisk ansvar med, når man skaber verdens største platform og forbinder folk over hele kloden. Især når man gør det ud fra en forretningsmodel, hvor brugerne får en gratis platform, mens Facebook lader annoncører betale for at målrette deres annoncer på baggrund af brugernes persondata og adfærd på Facebook.

Skønt Zuckerberg og co. længe har kæmpet imod at blande sig for meget i, hvad der foregår på platformen, med “vi er ikke et medieselskab”-argumentet, ser vi nu andre toner fra hovedkvarteret i Menlo Park.

I dag tager de et langt større ansvar for, hvad der foregår i Facebookuniverset, og der er handling bag.

Så sent som i februar 2019 fjernede Facebook yderligere 22 sider tilhørende Alex Jones, en amerikansk højreorienteret konspirationsteoretiker. Jones står blandt andet bag ‘Infowars’, der tidligere blev fjernet fra en række platforme, blandt andet Facebook og Apple Podcasts – og YouTube, der for nylig har meldt ud, at de ikke længere vil vise konspirationsteorier blandt de anbefalede videoer.

Facebook, og andre, har altså indset, at man som platform ikke kan lægge plads til alt muligt. Der er grænser.

● Lars K. Jensen

er digital rådgiver med baggrund i journalistikken og har arbejdet mere end 10 år med digital udvikling i mediebranchen, blandt andet hos Ekstra Bladet. Han følger den digitale udvikling i mediebranchen tæt og udgiver opsamlingen Digital Ugerevy.

Fra Trending til Trump

Men hvordan kom vi derhen? Mange vil nok sige, at det skiftede for Facebook, da amerikanerne valgte Donald Trump til deres 45. præsident, og hele snakken om ’Fake News’ blussede op. Men Facebooks problemer med indhold på platformen startede faktisk nogle måneder forinden.

I sommeren 2016 mødte Facebook nemlig kritik for deres ’Trending stories’, en fremhævning af de mest populære og debatterede historier på platformen. Kritikken gik på, at konservative nyheder blev undertrykt og udeladt – hvilket blev bekræftet af tidligere ansatte. Løsningen blev at fyre hele holdet af mennesker og overlade arbejdet til maskiner, naturligvis. Efter blot to dage var den dog gal igen: Algoritmerne havde udvalgt og fremhævet en usand historie om Fox News-værten Megyn Kelly.

Den 8. november samme år gik amerikanerne så til valg. Resultatet blev en sejr til Donald Trump, og umiddelbart efter valget kom de første røster om, at Facebook kunne have spillet en rolle i valget ved at lægge plads til misinformation og andre løgne. Blandt andet 80.000 opslag fra 120 falske sider, der angiveligt havde russisk opbakning, der kan være blevet set af op til 126 millioner amerikanere.

Zuckerbergs kovending

Senere stod Zuckerberg frem og beklagede, at han havde afvist, at ’Fake News’ på hans platform kunne have påvirket valget. Der var nok noget om snakken.

Siden har Facebook skruet bissen på. Blandt andet ved hjælp af automatisk og menneskelig moderation. I januar i år kunne Facebooks COO, Sheryl Sandberg, oplyse, at Facebook blokerer en million falske konti – hver dag. Facebook bekæmper også misinformation via samarbejder i specifikke lande. Herhjemme indgik Facebook i september 2018 et samarbejde med Mandag Morgens ‘TjekDet’, der skal fungere under den kommende valgkamp.

Flere samarbejdspartnere har dog brokket sig over, at Facebook ikke stiller nok viden og værktøjer til rådighed, og Facebook er blevet beskyldt for ikke at gøre noget, mens platformen bliver brugt til at sprede falsk information, der fører til drab i Nigeria og Myanmar.

I februar i år løb Facebook ind i endnu et problem, da den nok mest prominente samarbejdspartner, Snopes, forlod samarbejdet, der var startet i december 2016. Det skete efter en periode med Facebookkritik fra Snopes-ansatte.

Som nævnt er der dog også fremgang. Senere samme måned meldte Agence France-Presse, der samarbejder med Facebook i 17 lande, ud, at de er tilfredse med samarbejdet og ser tegn på forbedring.

Ikke mere frit spil

Der er dog stadig langt til mål. En nylig udgivet rapport fra et udvalg i det britiske parlament kalder Facebook for ’digitale gangstere’ og beskylder dem for at bryde konkurrenceregler og regler om privatliv.

Gangstere eller ej, så kan vi ikke komme udenom, at der ikke længere er uindskrænket ytringsfrihed på Facebook. ’Fake News’ og løgn har ikke længere frit spil på verdens største sociale platform.

Er Facebook så et medieselskab? Mjaeh, både og. De er i hvert fald blevet bevidste om, at de har et ansvar for det, der bliver udgivet på deres platform. Facebook er med andre ord ved at vokse op. Og det klæder dem.●

Tekst / Lars K. Jensen
Foto / Ernst Poulsen og Unsplash
Udgivet / Marts 2019

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Back To Top
Search