skip to Main Content

Gør det kort, gør det godt

KS har lige om lidt 30.000 følgere på Facebook. Her får du 6 råd om, hvordan du kan skrive på Facebook, og få flere likes eller mere engagement.

”De klassiske japanske haikudigte er ultrakorte digte på 17 stavelser. Når jeg skriver en facebookopdatering tænker jeg tit på Haiku. Hvordan kan jeg gøre opdateringen kort og præcis? Ofte begynder det med en længere sætning: ’Kender du det, at folk siger ord forkert? Når de vil sige moderne, siger de moderned. Irriterer det også dig?’ Det er næsten 20 ord. Til Facebook er det for langt. I stedet blev det til: ’Det er ikke moderned. Det er moderne’. 7 ord.”

Pernille Haurballe, kommunikationskonsulent i KS, er ansvarlig for opdateringerne på KS’ facebookside. En side, som, når det går højest, kan nå op mere end 1.500 reaktioner som likes eller kommentarer fra følgerne.
Hvordan skaber man sådan et engagement for en fagforening på Facebook? Vi har fået Pernille til at give seks råd om, hvordan man får facebookopdateringer til at fungere.

1. Skriv direkte
Den direkte form er god, fordi den er kort og appellerende. ’Den hedder ikke x. Den hedder y’. Der er noget ikke-diskuterende ved den direkte form, som vores followers kan lide. Den direkte form bekræfter også læsernes identitet som sprogeksperter ved, at der er andre (KS), der lægger mærke til fejl i sproget. Hvis man spørger, hvorfor det hedder x og ikke y, er der risiko for, at vores followers ikke kender svaret = minus engagement.

2. Stol på din intuition om sproget
Du skal stole på din intuition. Det, der undrer dig, undrer sikkert også andre. Mange af de opdateringer, jeg har skrevet, har været 14 år undervejs. Sprog, floskler eller sprogblomster som har undret eller moret mig. Folk siger ’junik’ i stedet for ’unik’. Hvorfor gør de det? Det er sjovt og fungerer på Facebook. Og så er der ’bidler’, som stammer fra dengang, jeg flyttede fra Jylland til København og undrede mig over, at folk sagde ’bidler’ i stedet for billeder. Den opdatering har jeg ikke fået skrevet endnu. Den er svær, ’bidler’ ligner måske mere en stavefejl for rigtig mange.

3. Anerkend, når noget går godt
Vi skriver opdateringer, hvor vi bruger ♥. KS &hearts xx;. Alle ved, hvad hjertet betyder. Det er smukt. Det er positivt. Når jeg bruger hjertet, kan vi anerkende andre for at gøre noget godt uden at skrive lange sætninger om hvorfor.

4. Lad være med at opfinde det hele selv
Don’t be afraid to stand on a giant’s shoulder, som Thomas Bigum siger. Hold øje med, hvem der gør det godt på Facebook indenfor de områder, du gerne vil dække. For os er det for eksempel andre Facebooksider, der skriver om sprog, kommunikation og grammatik. Hvis der er opdateringer på de sider, der er gået godt, er vi ikke bange for at dele dem. Her bruger vi ofte KS ♥ … som opdateringstekst.

5. Tal fungerer godt
Tal gør opdateringen overskuelig. Hvis jeg skriver ’Gode råd til dig om …’, får jeg færre reaktioner end, hvis opdateringen lyder: 3 gode råd til dig om…

6. Vær sprogligt skarp
’Vil du ha’ den her, så gør det her’. Det skal være skarpt og præcis. Du behøver ikke skrive, at det er en konkurrence. Hvis du for eksempel skriver, at der er 10 gratis pladser til et webinar, kan man jo se, at det er en konkurrence. Don’t tell it, show it.

Og så nogle eksempler på opdateringer, der bare slet ikke fungerer

Opdateringsteksten er for kedelig

Opdateringsteksten er uforståelig

Opdateringsteksten er for lang

Artiklen er oprindelig trykt i KOM magasinet nummer 103, maj 2017.

Tekst / Anne Nimb og Pernille Haurballe

Foto / Unsplash, Tim Gouw

Udgivet / Maj 2017

Back To Top
×Close search
Search