Hvad nytter det at kommunikere, hvis ingen lytter?
Hvad nytter det at kommunikere, hvis ingen lytter?
Mange tror, at kommunikation primært handler om, hvordan man taler til sin målgruppe. Jeg vil vove at påstå, at kommunikation først og fremmest handler om at lytte. Det er nemlig først, når du forstår din målgruppe, at du reelt kan kommunikere til dem. For hvorfor skulle de ville lytte til dig, hvis du ikke vil lytte til dem?
Kendskab styrker relationen
Start med at lære dem at kende: Hvad interesserer dem? Hvilke drømme og ambitioner har de? Hvad er deres udfordringer og behov? Det er sådan set lige meget, om du kommunikerer til kunder, virksomheder eller myndigheder. Ens for alle er, at det i sidste ende er mennesker, du taler til. Et menneske, som skal købe dit produkt, investere i din virksomhed eller tro på, at du er den bedste til opgaven. Det betyder, at der er et menneske i den anden ende, som skal føle sig set, hørt og forstået i dine budskaber og din kommunikation. Jo bedre I kender hinanden, jo stærkere er relationen.
Tillid opbygges over tid
En stærk relation mellem virksomhed og målgruppe ligger især i forståelsen af et fælles mål og tillid til, at det, som du siger, er det rigtige. Det handler om, at I er enige om, hvad virksomheden kan, og dermed hvad modtageren får ud af at støtte eller handle hos din virksomhed.
Tillid kræver, at det, du kommunikerer, giver et ærligt billede af virksomheden. At du bygger bro mellem det, virksomheden er og kan, og det, som den siger og gør. Det er kun dér, at virksomheden får troværdighed. En troværdighed, der skaber tillid overfor kunderne, og som gør dem lydhøre overfor dine budskaber.
Du overbeviser ikke nogen om at have tillid til dig på en dag eller en måned. Kommunikationen er nødt til at være konsistent og afspejle virksomhedens strategi, så målgruppen modnes til budskabet – dét er strategisk kommunikation.
Ved at lytte til vores kunder kan vi give dem en grund til at lytte til os. Og med en mere strategisk tilgang til kommunikation er kommunikatørens rolle ændret. Kommunikatøren får nu et større ansvar for ikke blot at kommunikere, men også at forstå virksomhedens pains & gains, forstå målgruppen og i kraft af det understøtte virksomhedens omdømme.
Omdømme er mere vigtigt end nogensinde
Virksomheder bestemmer ikke selv deres omdømme. Den vurdering ligger i hænderne på kunder og omverden. Men det virksomhederne kan gøre, er at sætte ind strategisk, så der er konsistens i budskaber og i forståelsen hos modtager.
I en tid, hvor sociale medier og offentlighedens krav om gennemsigtighed aldrig har været større, har flere virksomheder måtte vænne sig til en ny virkelighed. KS’ årlige faglighedsundersøgelse viser med al tydelighed, at flere og flere kommunikatører arbejder strategisk med kommunikation, herunder at de i højere grad har en rådgivende og udviklende funktion på deres arbejdsplads.
Det er sød musik i mine ører, for det betyder, at kommunikation som fag er kommet tættere på kerneforretningen. Og det er en god ting, for når kommunikation bliver strategisk, kan du skabe den platform, der skal til for at opbygge tillid hos modtageren. Dermed skaber du resultater, som giver værdi, og som kan ses på bundlinjen.
Det er derudover et tegn på, at organisationer og virksomheder begynder at forstå, at kommunikation ikke’bare er noget, alle kan’. Det er en stærk faglighed, som kan skabe konkret værdi for forretningens kommercielle mål – hvis altså det prioriteres. •