skip to Main Content

Sådan oplever KS’er fagets udfordringer

Sådan oplever KS’er fagets udfordringer

Tekst / Niels Christiansen
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / September 2019

Lyt til artiklen her:

Navn:
Thor Thestrup Schnetler

Stilling:
Presseansvarlig / SoMe & Content Manager, Sparta

Uddannelse:
Uddannet indenfor kommunikation,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Hvad er dine primære arbejdsopgaver?
Mit arbejde kan være meget sæsonbetonet, fordi vi har fire til fem store arrangementer om året, hvor mit arbejde peaker. De primære opgaver er pressearbejde i forbindelse med events, hvor det blandt andet handler om at italesætte vores dagsordener. Ellers er det kommunikation på sociale medier og deltagerkommunikation, hvor vi forsøger at skabe hype og motivation – også for at vores arrangementer ryger op på agendaen. Jeg arbejder også med en politisk dagsorden, hvor vi gerne vil italesætte og sætte fokus på bedre idrætsfaciliteter for børn og unge. For mig er mit arbejde utroligt spændende, fordi opgaverne er så alsidige, og det er noget af det, jeg virkelig sætter pris på.

Hvilke af de fem udfordringer genkender du?
Tidspresset og den interne opbakning. Der er jo altid nogle, der synes, at det, man laver, er fedt, mens andre ikke går så meget op i det eller ønsker, at det udføres på en anden måde. Men i kommunikationsafdelingen er vi ofte afhængige af at få informationer fra organisationen, og hvis vi ikke får dem tids nok eller slet ikke, så bliver det ofte presset. Og så er det svært at lave det så godt, som vi vil.

Hvordan kommer det til udtryk?
Vi forsøger at planlægge, men der sker altid noget, som vi ikke har taget højde for. Det kan være et behov, som vi ikke havde forudset. Man bliver altid overrasket over noget. Nogle kan have svært ved at se det fra vores vinkel – altså hvorfor vi skal med ombord tidligt, hvilket godt kan være frustrerende. Det handler måske lidt om organisationens forventninger til hinanden.

Hvordan tackler du det?
Vi har meget, som vi gerne vil nå. Men vi er blevet bedre til at finde ud af, hvad der er nice to have og need to have. Og vi er blevet skarpere på, hvad deltagerne skal have at vide inden et løb. Hvert år ser vi på, hvad der fungerede – og hvad der ikke fungerede helt så godt. Og så er det en løbende dialog i organisationen om, hvorfor det er vigtigt, at jeg og mine kolleger får informationer tids nok.

Hvordan tror du, at det vil udvikle sig?
Jeg tror, at tidspresset vil blive større. Først kom corona, så kom der er en krig, og nu er stigende udgifter et tema… Det føles som om, vi er i en tid, hvor den ene krise afløser den anden. Det kan ikke undgå at påvirke organisationer og kommunikationen. ●

Tekst / Niels Christiansen
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / September 2019

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search