Skip to content

Bloggere giver brugerne, hvad de har savnet: Inspiration, viden, dialog, nærhed og troværdighed under ét

Troværdigheden af et budskab øges, når det kommer fra en person, der selv har samme interesser eller indsigt som brugeren og samtidig er på forkant med emnet. Derfor er blogs blevet en udbredt form for personlig, virtuel relation og en af de metoder, der har forandret kommunikationen, så det ikke kun er de professionelle kommunikatører, der kommunikerer. Alle kan gøre det, og den fælles interesse for et emne er samlingspunktet.

Konsulent hos BRO Kommunikation, Henrik Hillestrøms råd til bloggere:

Vær gavmild
Det grundlæggende er, at bloggen skal have et formål. Du skal vide præcis, hvad du vil blogge om. Din eller virksomhedens blog skal skabe og vedligeholde relationer gennem videndeling. Dit fokus skal være gavmildt, og der skal være en bonus ved at følge bloggen. Du skal arbejde bevidst på at bygge en relation op, før du begynder at sælge noget som helst. Salget må ikke fylde for meget, for så bliver relationen uligevægtig. Formålet er at hjælpe læseren og gennem en dialog at afklare, hvad han eller hun bakser med derude. Relationen og tilliden opbygges ved, at du bidrager med viden og erfaringer, som er relevante, og som læseren vitterligt ønsker at få. Det er en ”bottom up”-situation, hvor læseren af sig selv får lyst til at købe, når tiden er moden, siger Henrik Hillestrøm, der er konsulent hos BRO Kommunikation og redaktør på bureauets blog.

Henrik Hillestrøm: — Du skal tænke sådan på det, at du blogger for andres skyld. Man skal ville hinanden det godt. Det er styrken ved bloggens format, at man leverer noget, der kan bruges. Foto: bro-kommunikation.dk

– Du ville jo heller ikke brase ud i din have med en skål fuglefrø og råbe: Jeg har fuglefrø herovre, kom, og spis! Der går lang tid, inden tilliden er opbygget, og den etableres på basis af et interessefællesskab.

– På vores egen blog har vi analyser, der afklarer, hvad vores brugere har af udfordringer i dagligdagen. Det er denne dialog og interesse, som vi honorerer. Først skaber vi relevansen og nærheden. Med den følger tilliden, siger Henrik Hillestrøm.

Et af kriterierne for en blogs succes vil derfor ofte være, at man selv brænder for emnet. Jo mere nuanceret, jo mere er der naturligvis at skrive om. Men der er masser af eksempler på, at selv de mest enkle emner kan tiltrække læsere. Hvis bare emnet er vigtigt nok for brugerne, og hvis bare de finder værdi og udvikling i relationen.

Hyppigheden er vigtig
En af forskellene på blogs og hjemmesider er, at en blog opdateres hyppigere end en hjemmeside. Og den er mere personlig. Men en blog kan sagtens være en del af en hjemmeside.

– Der er mere dialog og liv på en blog. På vores blog producerer vi et indlæg en gang om ugen. For at gøre vores læsere opmærksomme på det sender vi dem en e-mail, der skal give dem lyst til at læse. Teksten her er reelt lige så vigtig som blogindlægget, for den skal meget hurtigt gøre modtageren nysgerrig. Man skal helst sidde med følelsen af at gå glip af noget vigtigt, hvis man ikke klikker på linket og tjekker. Skuffes forventningen, bliver det derimod en kortvarig relation, siger Henrik Hillestrøm.

– Du skal tænke sådan på det, at du blogger for andres skyld. Man skal ville hinanden det godt. Det er styrken ved bloggens format, at man leverer noget, der kan bruges. Man skal sørge for at vide noget om modtagerne. Giv endelig plads til, at alle kan svare og komme med kommentarer og gode råd. Det er kun en fordel, at der opstår debat følgerne imellem, siger Henrik Hillestrøm. Hos BRO Kommunikation har man valgt ikke at have annoncering fra tredjepart på bureauets blog. — Mange efterspørger det, eller de vil gerne komme med gæsteindlæg, som vi så lægger en kanal til. Men det er noget, vi er på vagt overfor, siger han. — Troværdigheden kommer altid i første række.

Facebook, LinkedIn og Twitter bruges til at dirigere trafik over til bloggen, hvilket især er vigtigt over for brugere, der ikke abonnerer fast på bloggen, men som alene følger bureauet via de øvrige medier.

Ejeren af bloggen “It’s Fashion Baby”, Lisbeth Kiel Bjerrums råd til bloggere:

Vær personlig
En blog skal udstråle liv. Jeg plejer at sige, at læserne følger bloggeren — ikke bloggen. En blog skal altid være personlig. Jeg er ikke privat, når jeg skriver. Men min personlighed skinner tydeligt igennem. Læseren identificerer sig med bloggeren, og man bliver en slags virtuel veninde, siger Lisbeth Kiel Bjerrum, som står bag bloggen ”It’s Fashion Baby” med 40.000 unikke følgere. Selv om hun er personlig som afsender, lægger hun vægt på at holde sit privatliv for sig selv.

– Jeg skriver om produkter. Og det er altid produkter, som jeg selv kan lide, har købt eller godt kunne tænke mig. Kommunikationen fungerer som en dialog, hvor mine læsere stiller spørgsmål, og jeg svarer. Vi er i øjenhøjde med hinanden. Man kan næsten tale om en social relation. Jeg skriver i en vedkommende tone, men jeg skriver ret formelt. Måske på grund af min baggrund som jurist. Det falder mig ikke naturligt at skrive ”hi hi” og ”kys-kys”. Det er der mange andre, der gør. De bruger både slang og bandeord. Men mine læsere ville føle sig talt ned til, hvis jeg gjorde det samme. Det er min mening og mine tanker, de er interesserede i. Lisbeth Kiel Bjerrum ser ikke sig selv som en kritisk produktanmelder med både ris og ros.

– Jeg er ikke smagsdommer, understreger hun.

– Jeg skriver om de ting, jeg kan lide selv. Det er den subjektive historie, mine følgere vil læse.

Personlige fotos
Lisbeth Kiel Bjerrum gør stor brug af fotos på sin blog. Men hun søger for, at det er fotos, hun selv har taget, så personligheden skinner igennem også på den visuelle del. Hvis hun en sjælden gang bliver nødt til at bruge et produktfoto fra en virksomhed, laver hun en collage eller sørger på anden måde for, at udtrykket stadig fremstår hjemmelavet. Hun skriver aldrig om et produkt, som hun ikke selv har haft i hånden.

– Nogle gange bliver jeg bedt om at omtale et produkt, men jeg gør det aldrig, hvis jeg ikke selv interesserer mig for det og har mærket på det.

Det bedste råd Lisbeth Kiel Bjerrum kan give til andre, der vil starte en blog op, er at have en oprigtig interesse for emnet.

– Du skal brænde for det. Relationerne holder ikke, hvis du gør det for at tjene penge, siger hun.

– Nå du starter op, arbejder du gratis og lever alene af din egen begejstring. Indtjeningen kommer først senere. For at øge kendskabet kan du sørge for at omtale din blog på øvrige sociale medier, og du kan gå ind på blogs med samme emnekategorier og kommentere hos dem også. Med henvisning til din egen blog.

Det er der ingen, der bliver sure over, tværtimod. På den måde støtter bloggerne hinanden, siger Lisbeth Kiel Bjerrum.

– Læserne vælger ikke kun én blog, de følger gerne 20 blogs om det samme emne. – Hvis du og dine indlæg skal frem i lyset, må du derudover søgeordsoptimere på emnerne. Og det gælder ikke kun i opstarten, hvor ingen kender dig endnu. Hver eneste gang, jeg laver et nyt indlæg, bruger jeg tid på at vælge de ord, som vil lede hen til min tekst, hvis emnet googles. Det tager næsten lige så lang tid som at skrive selve indlægget, siger Lisbeth Kiel Bjerrum.
Men det betaler sig. Og det er med til at holde liv også i de gamle indlæg. Lisbeth Kiel Bjerrum har skrevet et indlæg tilbage fra 2009 om at købe det første par sko til sit barn. På grund af søgeordene er det stadig et af hendes mest læste indlæg. — Det betaler sig virkelig at bruge tid på søgeordsoptimering. Og hvis der kommenteres meget, kommer teksten yderligere op i rækkefølgen.

Bloggeren skal have total frihed
Lisbeth Kiel Bjerrum benyttes ad hoc som fødselshjælper hos virksomheder, der ønsker at lave deres egen blog. Her understreger hun betydningen af, at bloggerens personlige form passer godt til virksomheden.

– Virksomhederne spørger ofte, hvor meget de må blande sig. Jeg svarer dem, at de slet ikke skal blande sig. De skal turde at give bloggeren ansvar for at styre dialogen på sin egen måde. Ellers konflikter troværdigheden med konceptet. Et godt match mellem bloggerens form og virksomhedens stil er derfor nødvendig, så virksomheden kan give bloggeren den nødvendige frihed.

– En god blogger er kendetegnet ved at have holdninger, som formidles i et personligt sprog, siger Lisbeth Kiel Bjerrum. — Man mærker straks, hvis virksomheden sidder lige bagved og styrer. Det fjerner enhver form for troværdighed.

Lisbeth Kiel Bjerrum er ved at opbygge et forum for bloggere. — Vi mangler et fælles ståsted, som understreger fagligheden og sørger for, at vi stilles lige så godt som andre journalister, siger hun. — Der er brug for at gøre op med fordommen om, at bloggere er 15-årige piger, der vil have gratis shampoo.

Artiklen er oprindeligt trykt i KOM magasinet nummer 96, juni 2016.

Tekst / Karin Feit Almberg

Foto / Unsplash

Udgivet / Juni 2016

Back To Top
Search