skip to Main Content

Jeg trives ikke, hvis jeg kun er i en marketingboks

Jeg trives ikke, hvis jeg kun er i en marketingboks

Ann Christin Mahrt har det bedst, hvis hun kan bidrage på tværs i en organisation, og trives ikke, hvis hun kun er i en marketingboks. Det er vigtigt for hende at holde sig opdateret. ”Og når man er blevet erfaren, skal man spørge sig selv, hvor man så skal udvikle sig,” siger hun.

Tekst / Anne Nimb
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2022

Lyt til artiklen her:

Hvad er det bedste ved dit job?
Når jeg går ind i et job, lever jeg det job. Det bedste er, når jeg skal være udadvendt og tale med mange mennesker, men det gør heller ikke noget, at tingene er lidt svære, så jeg kan bruge mine kompetencer. Det er megaspændende at arbejde med Kina. Her betyder kulturforståelse rigtig meget, og det kan tage flere måneder at nå en fælles forståelse. Det gælder om at tage de kinesiske briller på, lytte og stille mange spørgsmål, for man får ikke meget ud af ikke at tilpasse sig.

Hvor vigtig er din karriere for dig?
Det er selve karrieren og opgaverne, der er vigtige, ikke titlerne. Karriere for mig er at have det godt med dem, jeg arbejder sammen med. Jeg har det bedst, hvis jeg kan bidrage på tværs i en organisation, og trives ikke, hvis jeg kun er fastlåst i en funktion, for eksempel marketingboksen. Det betyder meget for mig at gøre det godt, og jeg er ærekær omkring løsningen af mine opgaver.

Er du karrierebevidst?
Både og. I begyndelsen af min karriere gik jeg mere op i titler og at stige i graderne. I dag har jeg mere fokus på at være et sted, hvor jeg kan stå inde for brandet og formålet. Det betyder også meget at kunne være engageret, så jobbet også kan føles som lidt en hobby.

Hvor vigtig er din faglige udvikling?
Jeg synes, det er ret vigtigt at holde sig opdateret, og når man er blevet erfaren, skal man spørge sig selv, hvor man så skal udvikle sig. Min faglighed handler om at sørge for, at vores virksomhed er relevant i forhold til dem, vi er i dialog med, og Kina har lært mig meget om, at man skal gøre noget, der skaber genklang, og at man ikke skal være bange for at prøve nogle ting af. Jeg er blevet mere modig og risikovillig, for man kan altid lave det om.

Hvordan holder du dig fagligt opdateret?
De seneste seks år er min faglige udvikling blevet ret ’kinesisk’, en global markedstilgang, og tidligere har jeg også udviklet mig mest via jobbet. Jeg har taget nogle kurser, blandt andet som projektleder, og jeg er også begyndt at udvikle mig på en ny måde, gennem bestyrelsesposter. Jeg er en del af flere netværk. Et marketingnetværk i DI og et bestyrelsesnetværk, for jeg vil gerne kunne hjælpe især SMV’er på bestyrelsesniveau. Jeg har altid været aktiv i netværk, også som facilitator, og er meget drevet af sparring med andre.

Hvilke grunde havde du til dit valg af uddannelse?
Siden min skoletid har der været en rød tråd omkring kommunikation, sprog og det internationale. Jeg så en masse muligheder i salg og marketing.

Hvad har præget dine jobsøgninger?
Efter CBS har jeg søgt job og arbejdet i mange forskellige brancher, men alle steder i marketing/kommunikationsstillinger, og senest med en meget kommerciel tilgang med fokus på international eksport.

Hvilke kompetencer har du tilegnet dig hen ad vejen?
Det kommercielle og det relationelle har været naturlige fokuspunkter for mig, men de seneste seks år har jeg fået en ekstra kompetence, ud over marketing og kommunikation, og det er den kommercielle markedstilgang og ekspansion til nye markeder, det vil sige salg. Jeg har blandt andet deltaget i social selling kurser og DI’s mange salgskurser og -events.

Desuden har jeg taget et Prince2-forløb i projektledelse og senest et kursus i innovationsledelse- og planlægning.

Hvad er kompetenceudvikling for dig?
Kompetenceudvikling for mig er at holde sig up-to-date med sit fagområde samt tilføje nye faglige kompetencer gennem netværk, job og venner. At sætte brikkerne sammen, så de komplementerer mine styrker og giver flere strenge at spille på. Det behøver ikke at være noget, man får papir på.

Hvad er din erfaring i forhold til at overbevise chefen om at afsætte tid og penge?
Der er ikke et kompetenceudviklingsbudget, der hvor jeg arbejder nu. I mine tidligere jobs har der ofte været hverken tid eller penge til det, så man har så at sige selv haft ansvaret for sin kompetenceudvikling. Jeg synes, at virksomhederne burde tage mere ansvar for medarbejdernes kompetenceudvikling. Det er en vigtig motivation for medarbejderne, at man udvikler sig, og nye kompetencer er med til at gøre jobbet mere interessant. Og samtidig får virksomheden mere ud af sine medarbejdere.

Hvad drømmer du om i forhold til dit fremtidige arbejdsliv?
Jeg kigger en del på bestyrelsesopgaver, men ellers vil jeg gerne fortsætte med at arbejde med internationale markeder og udvikle forretninger og brands, gerne i Asien, som er en naturlig følge af mit arbejde på det kinesiske marked. Det må gerne have noget at gøre med partnerskaber, relationer og at tænke i nye retninger. Og så må der gerne være et større fokus på purpose. ●

. . . . . . . . . . .

Ann Christin Mahrt

CMO i Ehubnordic, hvor hun har været ansat siden 2016.

Ehubnordic hjælper nordiske brands med at sælge deres produkter på det kinesiske marked gennem e-handel på kinesiske platforme. Ann Christin Mahrt hjælper kunderne med at bygge deres kommunikation op og håndterer deres marketing, salg og rapportering. For eksempel har hun arbejdet med at opbygge et brand som Stelton i Kina.

Refererer til den administrerende direktør.

Har tidligere været ansat i IJH, VisitNordsjælland, Powerpointdesign, Omnidocs (tidligere SkabelonDesign), Travelport, KPMG, Maconomy og Mercedes-Benz.

Uddannelse: Cand.ling.merc. med marketing og kommunikation og MA i International Business Communication, CBS

. . . . . . . . . . .

Tekst / Anne Nimb
Foto / Camilla Utke Schiøler
Udgivet / Juni 2022

Kommagasinet er udgivet af Kommunikation og Sprog - fagforeningen for dig, der elsker kommunikation, sprog og marketing.

Medlemsfordele

Se hvad du kan få ud af et medlemskab hos Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search